Wat gebeurt er als je besmet vlees eet met eitjes van vliegen erin ?

onverwarmd Filet Americain.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
32.4K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
gatverdamme! Hoe kom je er op? XD

Het beste antwoord

De eitjes van vliegen worden verteerd door het maagzuur.
Het verhaal wordt anders als het om eitjes gaat van o.a. lintwormen.
Deze komen wel uit in ons lichaam.

Het gevaar met vliegen e.d. zit hem juist in de bacteriën die ze achterlaten, niet de eitjes.

Toegevoegd na 13 minuten:
Vanuit gaande van insecten die in nederland voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hier een link wat er kan gebeuren. in het ergste geval zou je zelfs dood kunnen gaan.

Trichinosis
definitie: besmetting met Trichinella spiratis (parasiet)

Oorzaken:
Eten van vlees met Trichinella larven (meestal varkensvlees. Larven kunnen jaren in het vlees zitten). De ziekteduur is vijf tot negen maanden

Toegevoegd na 1 minuut:
Uiteraard kun je larven eten. Het zit ook in hele exclusieve siciliaanse kaas en spaans geloof ik. Maar in Mexico eet men ook naast sprinkhanen, kakkerlakken, meelwormen etc. Ook larven. Wederom een delicatesse.... ( count me out;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Trichinosis heeft niets, maar dan ook écht helemaal niets te maken met vliegen.
Overigens, in filet americain zit allen rundvlees zitten, en Trichinella spiralis komt alleen voor in varkensvlees en paardenvlees (en in dat laatste geval meer heel erg sporadisch)
Als je bedoelt dat je filet americain in de buitenlucht hebt gelaten, op kamertemperatuur, waar vliegen eitjes hebben kunnen leggen, dan is het antwoord vrij simpel: er kan van alles gebeuren... en weinig goeds...

Filet americain is een vleeswaar op basis van rauw rundvlees. Er zitten conserveringsmiddelen in het product, zowel natuurlijk als additieven, maar het moet beslist gekoeld worden bewaard, omdat bacteriën zoals E.coli, Salmonella, Campylobacter, enz. aanwezig kunnen zijn.
En zelfs als deze bacteriën er niet zijn, dan kunnen op je filet terecht komen via de vliegen. Je weet nooit waar een vlieg geweest is voordat het op je filet landt, maar dat kan poep of een geïnfecteerde wond van een ander dier zijn geweest, en dan is alles mogelijk.
Deze bacteriën, zowel de "natuurlijke" van het vlees als de "extra toevoeging" van de vliegen, zullen zich niet zo snel vermenigvuldigen in de koeling, maar wel, en zeer snel zelfs (binnen een paar uur) op kamertemperatuur, waardoor de kans dat je een voedselinfectie oploopt zeer reëel is.

Als je filet gewoon maar heel eventjes onafgedekt is gebleven en een vlieg zijn kans heeft gezien om een eitje te leggen, dan is er niets ernstigs aan de hand. Zelfs als je de eitjes zou eten, zou er hoogstwaarschijnlijk niets aan de hand zijn. Het eitje is sowieso compleet onschadelijk, en de bacteriën die de vlieg meebrengt hebben geen tijd gehad om zich te vermenigvuldigen. Maar het blijft erg vies, dus ik zou de bovenlag van de filet met een mes schrapen, weggooien, en de rest kan je wel opeten, maar dan in één keer, niet meer bewaren, zelfs in de koeling.

Door de filet op te warmen (volledig door en door bakken, niet alleen een beetje opwarmen) kan je veel bacteriën elimineren, maar zelfs dat is geen 100% garantie, en gebakken filet vind ik zelf niet zo erg lekker...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er door de gewone huisvlieg eitjes op zijn gelegd, dan gebeurt er helemaal niets. Die eitjes gaan dood. Zelfs als het levende maden zijn overleven ze je maag niet. Dit zijn niet de eitjes van een lintworm of andere parasieten die wel in je darmen kunne blijven leven. Kijk maar eens naar slagerijen en naar restaurants in het buitenland. Daar zie je heel wat vliegen op het vlees. Niet dat dat gezond is, maar heel snel zal je er niet iets van krijgen, zeker omdat het vlees bereid wordt door bakken en braden etc. Mar de gewone vliegeneitjes overleven dus niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen deels mee eens.
Het grote verschil hier is dat het gaat om filet americain, en dat eet je normaal gesproken rauw. Geen bereiding betekent geen eliminatie van eventuele pathogene bacteriën die een vlieg in z'n pootjes meeneemt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag was of de eitjes kwaad kunnen en daar heb ik op geantwoord. De pathogenen die een vlieg (altijd) met zich meedraagt kunnen ook op een broodje kaas of hagelslag terecht komen als daar een vlieg landt.