Hoe loop je een slaapachterstand het snelst in?

Afgelopen vrijdag heb ik door omstandigheden maar 3 uur kunnen slapen en ik ben nu dus helemaal stuk. Hoe loop je zo'n slaapachterstand het beste in?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dit is ook jet-lag. wordt opgelost door niet toe te geven aan de slaap maar te wachten tot je normale slaap tijd en dan gewoon naar bed gaan en vervolgens opstaan op je normale tijd. Dit consequent volhouden en je bent er in een paar dagen van af.

De beste manier is om de volgende avond een uurtje vroeger te gaan slapen. Nog vroeger heeft geen nut omdat je dan de volgende ochtend vroeger wakker wordt. Uitslapen is helemaal fout. Door het uitslapen zal je de volgende avond moeilijker (later) in slaap komen waardoor je ritme verder verstoord wordt. Een uurtje extra slapen is trouwens meer dan genoeg om een nachtje doorhalen te compenseren.

Probeer niet extra te gaan slapen overdag, hooguit savonds een uurtje eerder naar bed te gaan. Het beste is dus je normale slaapritme aan te houden! Uiteindelijk zul je vrij snel weer de oude zijn als je een normale, goede lichamelijke conditie hebt. Mocht je om de een of andere reden oververmoeid zijn, dan zul je wat extra rusturen op de dag moeten inbouwen. Niet gaan slapen, maar wel rusten! Succes ermee!

Een slaapachterstand is niet in te halen. Probeer je aan je vaste tijden te houden om in het goede ritme te blijven. Als het je lukt en als het kan probeer dan een half uurtje een tussenslaapje te doen. Het is beter een half uur te slapen dan een vol uur want daar wordt je weer brak van. Succes

Een slaap achterstand bestaat niet. Je hebt te weinig geslapen. Daar heb je de dag erna last van. Dan ga je 's avonds normale tijd naar bed en sta je normale tijd weer op en de volgende dag ben je hooguit een beetje moe. De dag erna moet je echt nergens meer last van hebben. Dit geldt niet als je in een vliegtuig hebt gezeten en door tijdszones bent gevlogen. Dan is je lichaam in een compleet ander ritme en zegt je interne klok dat je zou moemten slapen terwijl het hier 12 uur s middags is. [Dit probleem, jet-lag genaamd, kan je ook veroorzaken door halve dagen in bed te gaan liggen als je moe bent; Je vershuift je interne klok omdat je opeens midden op de dag ligt te slapen. Je lichaam raakt daardoor van slag.] Als je dit weekend de hele dag in bed hebt gelegen heb je nu een soort jet-lag. Gewoon. De dag doorwerken, een redelijke tijd naar bed en morgen gewone tijd op.

Het een misvatting dat slaaptekorten per uur zijn in te halen. Als iemand een lange tijd te weinig slaapt, dan compenseert het lichaam dat door dieper en dus efficiënter te slapen. Het is niet mogelijk om uren slaaptekort in te halen. Bovendien is dagrust anders dan een nachtrust. Overdag slapen we minder diep, minder efficiënt en minder lang.

Bronnen:
elsevier

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100