waardoor ruikt diarree zo vies? Lijkt qua geur op baby ontlasting

Sorry voor de 'vieze' vraag, maar ik vroeg het me wel af

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij doet net alsof je weet hoe babypoep ruikt. Ik kan je vertellen dat je dat niet weet,
want iedere baby ontlasting ruikt weer anders. Hangt helemaal van af wat die baby gegeten heeft. Zo is het met poep in het algemeen.
Over het algemeen ruikt dat niet lekker.
Dat is logisch, want het zijn afvalstoffen. Ik kan je vertellen dat de meeste poep en ook de meeste diarree echt niet ruikt naar de ontlasting van een baby die alleen maar moedermelk krijgt. Als jouw diarre toevallig ruikt naar de poep van een baby die jij wel eens geroken hebt, dan is dat toeval.

Het beste antwoord

Als je iets eet, dan komt dat in de maag terecht. Daar wordt het eten gekneed en gemengd met maagzuur.
Daarna gaat het beetje bij beetje door naar de twaalfvingerige darm, de dunne darm en de dikke darm.
Intussen wordt er ook gal aan toegevoegd, dat het vet kan verdunnen, en allerlei andere stofjes; bacteriën in je darm helpen mee om je eten af te breken en om te zetten in stoffen die je kunt gebruiken dan wel stoffen die je kwijt moet: de poep.
In de dikke darm wordt er vooral vocht uit de etensresten gehaald.
Heb je heftig diarree, dan poep je waterige drab uit - komt het nog uit de dikke darm maar wel veel sneller dan bedoeld, dan is het al poep-achtig maar wel heel dun. Komt het van 'hogerop' in je darmen, dan is het dunner en als het echt erg is kan het zo zijn dat je iets uitpoept wat meer op braaksel lijkt (niet bruin dus, en het ruikt vaak zuur en rot), en als dat langer duurt poep je na een tijdje alleen nog gelig slijm uit.
Daarnaast speelt mee wat je gegeten hebt - (gewone) poep van iemand die veel groente eet ruikt heel anders dan poep van iemand die veel vlees eet bijvoorbeeld (als je veel vlees gegeten hebt, stinkt het meer vind ik, net als wanneer je veel kool of uien gegeten hebt).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Door alle bacterieen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, klinkt heel logisch eigenlijk. Maar... Waarom ruikt het dan zoals baby ontlasting, dat zit lijkt me niet vol met bacterieën, toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerlijk gezegd vind ik babypoep heel anders ruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou kan wel kijk als het een baby is van een paar dagen dan zal het niet zo stinken maar na maten het meer eet zal het steeds meer stinken omdat de baby meer (verschillende) afvalstoffen binnen krijgt
Dat komt door de edelgassen in de ontlasting