Jeuk heeft een signaalfunctie, maar waarom leert het lichaam dan niet dat één keer krabben echt genoeg is? waarom is het lichaam zo hardleers?

Van krabben op een muggenbult wordt de jeuk alleen maar erger en het is moeilijk om met krabben te stoppen. Hetzelfde geldt voor jeukende, geïrriteerde ogen. Raar!!

Toegevoegd na 2 uur:
Ik begrijp niet wat de zin er van is dat de 'kwaal' door krabben of wrijven alleen maar erger wordt, en het 'genezen' hierdoor langer duurt. Een ongekrabte muggenbult is meestal na een dag of 2 weg, bij een gekrabte kan dat wel een week duren en als je pech hebt gaat het ook nog ontsteken.... Een zwaar overtrokken reactie van het lichaam!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is een misverstand dat je met krabben jeuk wegkrijgt.

Krabben camoufleert het jeukerige gevoel met een pijnprikkel. De jeuk is echter nog steeds aanwezig.

Daarom is het ook zo lekker om flink door te krabben of wrijven. Je voelt de jeuk niet meer, maar het is nog wel aanwezig.

Stop je met krabben dan voel je ,indien het lichaam het jeuken zelf niet heeft gestopt, dat het jeukerige gevoel nog steeds aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Pijn heeft ook een signaalfunctie maar als je het pijnlijke lichaamsdeel of de wond laat behandelen, houdt daarmee de pijn niet meteen op. Dat wijst er op dat het meer is dan alleen een signaal, maar ook een toestand die er bij hoort en voortduurt tot het lichaamsdeel helemaal genezen is.