Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat gebeurt er als iemand donor is en hij/zij komt te oveijden?

Ik bedoel: hoeveel tijd kan er tussen zitten voor de organen eruit moeten worden gehaald en binnen welke tijd moet hij/zij wprden begraven/gecremeerd? Want dat moet dan toch sneller dan wanneer je geen donor bent?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Je moet in het ziekenhuis overlijden voordat je organen gebruikt kunnen worden, de doodsoorzaak moet bekend zijn en de leeftijd moet goed zijn. Daarna moeten er nog aan allerlei voorwaarden worden voldaan, bij een harttransplantatie moet het hart nog kloppen, hetzelfde bij de dunne darm. De organen moeten daarna binnen een uur getransplanteerd worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke bedankt, maar hoe zit het met het tijdsverschil van begrafenis bij donoren en niet donoren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is er amper denk ik, een lijk moet sowieso binnen 6 dagen begraven of gecremeerd worden.

Andere antwoorden (3)

Hert wordt gelijk in gang gezet om zo min mogelijk tijd te verliezen.
Daarom is zo`n donorcodicil zo belangrijk.

Toegevoegd na 36 seconden:
Tijd kan ik helaas niet noemen.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke bedankt, toch ben ik nog "beniewd" naar de tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de nieren 2 uur en voor de rest 1 uur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Donorcodicil? Is die niet al afgeschaft en gaat het digitaal? - Juist om tijd te winnen en onnodig 'orgaanverlies' tegen te gaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die is wel zo handig bij een ongeluk ed, hoef je geen computers te raadplegen of iemand donor is.
Het kan alleen als je in het ziekenhuis overlijd, ligt ook aan het orgaan hoe lang er over gedaan mag worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke.
"Waarneer iemand overlijdt ,wil je natuurlijk wel goed afscheid kunnen nemen.
Voor afscheid nemen heb je tijd nodig, die tijd heb je ook als iemand donor is. Je familie hoeft zich niet te haasten omdat diegene donor is. Misschien willen je familie en vrienden je nog zien nadat je organen en weefsels uit je lichaam zijn gehaald. Daarom zorgen de artsen dat je niet meer ziet dat je donor bent geweest. Ze opereren natuurlijk wel, maar altijd op plekken waar je er niks van ziet als je wordt opgebaard. Dus nooit in het gezicht, de hals of aan de handen. En de plaatsen waar geopereerd is worden netjes gehecht en met pleisters bedekt. Als je huid doneert dan krijg je nog een extra pak aan zodat je daar ook niks van ziet. Je hoeft ook niet later begraven te worden. Dat kan gewoon op het moment dat jouw nabestaanden je begrafenis plannen''

Dit heb ik van een spreekbeurtensite gehaald.
Verder weet ik dat als je doodbent en je bent donor dat je organen waar je donor voor bent er ZO SNEL MOGELIJK uitgehaald worden doormiddel van een operatie. (mijn beide ouders werken in het ziekenhuis ;) )

Toegevoegd na 1 minuut:
wat de personen hierboven al zeggen, je moet in het ziekenhuis dood gaan, maar dat wist je denk ik al?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke erg bedankt!!
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing