Ik heb pijn met slikken, de rechterkeelgat doet dan pijn. Ook is de rechterklier wat opgezet. Wat kan dit zijn?

Moet ik hier verder wat mee? Naar de huisarts, of is gewoon keelpijn? Ik ben verder niet verkouden, geen koorts, wel reageert mijn oor wat als ik slik.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Sowieso naar de dokter. Al is het maar voor de zekerheid. Het zou best keelontsteking kunnen zijn. Zie je achter in je keel roodheid en/of witte stippen? Dan lijkt me het zeker een keelontsteking. Maar ja, ik ben geen dokter. Daarom, maak maar een afspraak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Keelpijn is vaak hinderlijk maar kan zelden kwaad. Het gaat meestal binnen een week vanzelf over.

Wat kun er er zelf aan doen?
•Koud drinken of een waterijsje eten (werkt verzachtend). Ook zuigen op een dropje kan de pijn verlichten.
•Gorgelen met kamillethee of zout water. Dit smaakt niet zo lekker, maar sommige mensen vinden er wel baat bij.Je krijgt een juiste zoutoplossing als je in een glas warm water één theelepeltje zout oplost. Gorgeldranken uit de winkel werken niet beter, maar sommige mensen vinden ze minder vies smaken.
•Gun jezelf voldoende rust
•Als de pijn erg hinderlijk is, kan een pijnstiller helpen.

Wanneer naar de huisarts?
Neem contact op met de huisarts:
•als je na drie dagen nog steeds koorts hebt;
•als drinken of slikken niet meer gaat;
•als de keelpijn samengaat met huiduitslag ;
•als de keelpijn langer dan zeven dagen aanhoudt;
•als je steeds zieker wordt.

Voor meer informatie: zie link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel slikken schijnt te helpen bij keelpijn. Ik heb zelfs eens van een apotheker in Groningen gehoord dat zuigen op een steentje helpt omdat dat de speekselstroom op gang brengt, zodat je wel moet slikken. Maar een rechterkeelgat daar heb ik nog nooit van gehoord. Je hebt toch maar één keelgat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou kunnen dat je een ontstoken kies hebt, ook al voel je hier niets van.
Je klieren reargeren hier op door dik te worden.
Het zou ook een van je amandelen kunnen zijn.
Of een allergie voor iets.
Toch maar even naar de dokter.