Kun je je dagelijkse slaaptijd inkorten? Bijvooreeld door structureel een uur later naar bed te gaan dan normaal?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je korter slaapt dan nodig is zul je al gauw moe en prikkelbaar worden. Van verdere onthouding van slaap raak je zelfs psychotisch. De tijdwinst die je bereikt vertaalt zich in ieder geval in prestatieverlies.
Als je echt langer zou slapen dan nodig is kun je beter vroeger op staan; je merkt dan gauw genoeg dat je nog niet uitgeslapen bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat kan wel, tot een bepaald moment dat je lichaam het niet meer aankan en oververmoeid is. Je hebt zo'n 6-8 uur slaap per nacht nodig, korter hou je maar een paar weken vol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja hoor kan best alleen net zoals die gast boven mij zegt tot dat jij merkt dat je heel erg moe bent...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hoeveelheid slaap die een mens nodig heeft is afhankelijk van meerdere factoren waaronder de leeftijd. Kleine kinderen hebben tot 16 uur slaap nodig terwijl pubers gemiddeld 9 uur slaap nodig hebben. Voor de meeste volwassenen geldt dat 7 tot 8 uur slaap voldoende is. Sommigen hebben echter aan 5 uur slaap genoeg en weer anderen dienen minstens 10 uur te slapen.

maar je kan je sowieso je dagelijkse slaaptijd gewoon met een uur inkorten, maar je zult overdag minder actief kunnen doen. Het is alleen iets wat ik je niet aan raad. Je lichaam geeft namelijk zelf aan hoeveel slaap je gebruiken kan.

voor meer informatie zie bron, hier staat veel meer in over slapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat een uur erg veel is, begin eens met een opbouwtijd van 10 minuten.