Via welk lichaamsdeel verlies je de meeste warmte?

Sommigen zeggen via hun hoofd, anderen via hun voeten. Wie helpt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
20.5K

Het beste antwoord

Warmte verlies vind plaats op de plekken waar het verschil tussen omgeving & lichaamstemperatuur het grootste is. Een foto op basis van 'warmte straling' (thermal IR) kan uitsluitsel geven waar dit het geval is. Zie onderstaande foto: Een foto van een vliegveld. Je ziet duidelijk dat de lichaamsdelen die geen kleding hebben het meeste warmte verliezen. En daarvan het gezicht het meeste.

Bij een scan van het hele lichaam zien we dan de nek-schouder partij het meeste energie af geeft.

Gekleed geeft per cm oppervlak je gezicht het meeste warmte af aan de omgeving. Ongekleed: Je schouder / rug partij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

oksels,knieholten,rug en borst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste warmte verlies je via je hoofd. Vooral als je weinig of geen haar hebt. Ook via je borstkas verlies je veel warmte. Via de voeten niet veel.
(zoek maar eens een infrarood foto van een persoon en zoek daarin de meest rode plekken. Daar straalt de persoon het meest warmte uit. Warmte = infrarode straling)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je huid is het grootste orgaan waar we warmte aan verliezen..

lichaamsdeel: Hoofd.. (de rest beschermd is met soms meerdere lagen kledij)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erg afhankelijk van hoe je gekleed gaat. Ga je straks in je zwembroek (zal het netjes houden;)) je hond uitlaten zal je via je romp de meeste warmte verliezen dit is het grootste oppervlak. Maar ben je goed gekleed tegen de kou zal je via je hoofd het meeste kou verliezen omdat je dat nou eenmaal niet volledig kan inpakken en ook vaak minder dik inpakt als je lijf.(shirt, trui, jas tegenover 1 muts voor je hoofd, samen met een haardos als je die hebt.)
Koude tenen zal je als eerst voelen, maar dat komt meer omdat die het verste van je hart afliggen, dit heeft dus met de bloedsomloop te maken, hierdoor verlies je geen warmte maar ze worden door je lichaam minder goed warm gehouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Huid, en meer specifiek daar waar de huid het dunste is. Daar lopen de bloedvaten het dichtst onder de huid, en daar verlies je in verhouding het meeste warmte.
Als je warmte kwijt moet dan gaat er meer bloed naar je huid om zo nog meer warmte kwijt te kunnen (vaak incombinatie met het verdampen van zweet, wat ook warmte aan de huid onttrekt).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij koud weer verbrandt je lichaam meer calorieën dan gewoonlijk. Dat komt omdat je lichaam de temperatuur op peil moet houden. Voorkom dat je teveel lichaamswarmte kwijt raakt door je goed warm aan te kleden. Je hoofd verdient hierbij extra aandacht; via dit lichaamsdeel verlies je de meeste warmte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De grootste energiegebruikers zijn de hersenen (20%)
de LEVER (30%) en de nieren(10-20%)
Omdat het hoofd normaal gesproken niet gedekt is met kleding en de rest wel, is dat het lichaamsdeel wat de meeste energie dissipeert.
De romp mis normaal gesproken bedekt en kan niet zoveel energie afgeven, ofschoon daar veel meer dan de helft aan warmte wordt opgewekt.
Gelukkig kunnen de longen ook veel energie aan de lucht kwijt, maar dat is geen lichaamsdeel en de energie gaat via de neus/mond in de vorm van warme(re) lucht naar buiten, via het hoofd dus.

Uiteindelijk zal dus onder normale omstandigheden via het hoofd de meeste warmte afgegeven worden.

De benen zijn weliswaar bedekt, maar tijdens het lopen ventileren ze wel vrij sterk en raken meer warmte kwijt
dan ze opwekken.
Moeten de benen harder werken, dat trekt men om die reden al snel een korte broek aan.
Denk er wel om dat de energieverhouding niet heel veel verandert, bij inspanning neent ook het energieverbruik van eerder genoemde organen fors TOE.
Dus daarom ga je zo zweten van sporten, zelfs waterverdampen wordt ingezet om de overmaat aan warmte kwijt te raken.
In deze dagen is het echter handiger de warmte die
je opwekt wat bij je te houden, de kou schijnt terug te komen.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoofd, is het grootste deel van je lichaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oren, via de oren
is het eerste dat in mij opkomt.