Men wordt als 'eigenwijs' betiteld wanneer men (vaak als enige) een ander, afwijkend antwoord geeft. En ja, dat geeft vaak tumult bij anderen en er onstaat een negatieve sfeer. Jij ziet het niet goed en zij wel...

Ach, je herkent deze situaties wel. Diegenen die je als eigenwijs betitelen willen vaak de situatie zo houden zoals deze is. Bang voor verandering en kiezen voor veiligheid.

Laten we ons hierdoor niet afschrikken. Blijf critisch en zie 'eigen-wijs' als 'eigen-wijsheid'. Een kwaliteit, dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

omdat mensen niet graag tegen gesproken worden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vermoed dat men het i.h.a. niet prettig vindt dat je er een eigen mening op na houdt nadat de persoon in je directe omgeving zijn stelling of voornemen (duidelijk) heeft gemaakt. Het kan een dwarsbomen of een in de weg staan betekenen. Mensen lachen ook of ontspannen wanneer je ze "naar de mond praat" (dit in de goede zin des woords). Dat vergemakkelijkt de communicatie, hun eigen leven en geeft positiviteit.
Er is natuurlijk nog veel meer over te zeggen, maar dat kan Marleen wel doen ((;
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je zelf helemaal overtuigd bent dat het zo is en je weet het echt zeker , dan mag je dat toch wel zeggen, maar nee dan ben je eigenwijs.
En eigenwijs zijn is lastig voor de ander, die moet er dan weer over na gaan denken en weer een antwoord geven enz.
Maar ik hou wel van mensen die eigenwijs zijn, die hebben teminste nog karakter.
Ik heb ze liever dan de meepraters die het met iedereen eens zijn en geen eigen mening hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat heel veel mensen het verschil niet kennen tussen eigenwijs en koppig.

Er zijn veel mensen die zichzelf eigenwijs vinden en daar trots op zijn terwijl ze vaak alleen maar koppig zijn en geen andere kant willen zien.

Eigenwijs is een wijsheid van en voor zichzelf. je staat wel open voor anderen en bekijkt alles van alle kanten maar doet wat voor jou het best is.

Koppig zijn is vaak (maar niet altijd) een negatieve eigenschap, je staat niet open voor anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een eigenschap die niet als ‘positief’ te boek staat. Toch is het niet fout om een eigen afwijkende mening te hebben. Alleen is het wel een eigenschap waar je mee om moet leren gaan om niet al te veel mensen tegen je in het harnas te jagen. Dit houdt vooral in dat je niet overal gelijk tegenin moet gaan, maar eerst even de ‘voors’ en ‘tegens’ tegen elkaar moet afwegen en daarna met een goed gefundeerde mening moet komen. Als je met een weloverwogen afwijkende mening komt, wordt dit over het algemeen wel gewaardeerd.
Als je alleen maar eigenwijs bent om te laten zien "Ik doe toch lekker wat ik zelf wil" dan is het geen goede eigenschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wordt vaak als eigenwijs ervaren, maar leer daar mee te leven, door de kolder die andere mensen vaak zeggen niet meer tegen te spreken. Voor de lieve vrede zeg maar. Ik vind dat zeker niet leuk. Maar men ervaart het helemaal lullig als je je mening kan aantonen. Dus spreken is zilver, maar zwijgen is goud.
Eigenwijs is een goede karaktereigenschap. Echter, het gebeurt nogal eens dat mensen met deze eigenschap overtuigd zijn van hun eigen gelijk, en ook niet meer open staan voor de mening van een ander. En dan wordt het als negatief ervaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat het erg irritant kan zijn, als iemand niks van je aan wil nemen.