Soms wel. In tegenstelling tot wat men eerder dacht, kunnen ook volwassenen met Downsyndroom zich verder blijven ontwikkelen, mits zij de juiste training en begeleiding krijgen. Steeds meer volwassenen met Downsyndroom krijgen gewoon werk, leven zelfstandig, vinden partners en trouwen.

De begeleiding die zij nodig hebben om een gewoon leven te leiden als volwassene varieert. Sommigen hebben minimale begeleiding nodig van vrienden, buren of familie en anderen hebben volledige en continu begeleiding nodig van professionals in de gehandicaptenzorg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms krijgen ze zelfs kinderen! Hebk x gelezen, daar waren toen heel veel mensen tegen ofz.

Andere antwoorden (5)

Sommige mensen kunnen dat, wel met begeleiding, maar die hoeft niet 24 uurs te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand met het syndroom van Down functioneert op het nivo van een kind. Simpele dingen hem/haar aanleren lukt nog wel maar een maaltijd bereiden of het runnen van een huishouden niet. Dus ze wonen bijna altijd begeleid of lang thuis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als iemand het syndroom van down kan hij niet alleen thuis wonen maar wel met begeleiding
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi,

Syndroom van Down, ik neem aan dat je weet wat dat is. In de medische wereld gekend als 'trisomie 21' wat ook direct uitlegt wat er 'mis' is bij mensen met het syndroom van Down. Dit is dus het 21ste chromosoom dat in drievoud voorkomt.

Mensen met trisomie 21 kunnen steeds vaker zelfstandig wonen. De medische wereld staat intussen zover dat het zeer snel kan ontdekt worden en er dus vanaf de geboorte een behandeling kan gestart worden. De mensen met trisomie 21 worden gestimuleerd op hun 'zwakkere' punten.

Er zijn dus steeds meer mensen met trisomie 21 die leren fietsen, lezen, schrijven en zelfstandig wonen. Dit dankzij deze bovenvernoemde 'early intervention programs'.

Je zal me niet horen zeggen dat dit voor iedereen het geval is, het hangt dus van de gradatie van de beperking af. Maar het valt dus steeds vaker voor dat mensen met trisomie 21 zelfstandig gaan wonen. Indien dit niet kan is er ook nog begeleid zelfstandig wonen, wat inhoud dat er een opvoeder of dergelijke komt helpen in het huishouden.

Groeten,
JJanom
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het hangt ervan af op welk niveau de persoon functioneert.
ik ken mensen met het syndroom van down die functioneren op peuter niveau, maar ik ken er ook 1 die zijn rijbewijs gehaald heeft....en prima de menu kaart leest en kreeft besteld.
de meeste mensen met down wonen onder begeleiding, in verschillende gradaties dus de 1 heeft meer hulp nodig dan de ander.

wel is het zo dat de meeste mensen met down last krijgen van alzheimer en dat dan het zelfstandigheids niveau rap keldert.......
je ziet daar hangt er helemaal van af.