Ik heb al een week knobbeltje op mijn rug van meer dan een halve centimeter doorsnee? Weet iemand wat dit is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Als het pijn doet dan kan het een wegens verstopping ontstoken talgkliertje of een ontstoken haarzakje zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie het nog niet
Een week is nog niet spectaculair lang voor een knobbeltje om je ergens ongerust over te maken. Toch is het altijd wel handig om te weten hoe het er precies uitziet. Het maakt nogal verschil of het om een al langer bestaande moedervlek gaat, scherp begrensd of grillig is of rood met een gelig witte kop, om een paar voorbeelden te noemen. In het laatste geval kan er op korte termijn viezigheid, pus uit komen die je maar beter niet overal aan kunt smeren. Laat dus iemand bij goed licht even kijken en als je bang bent dat het iets vervelends is en/of er behoorlijk pijn aan hebt kun je het beste even door je huisarts alten kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou kunnen dat het verstopte haarzakjes zijn, dat heet talgkliercystes. Het is een hard aanvoelend knobbeltje; het voelt aan als een knikkertje of erwtje. De grootte varieert van 0,5 tot 2 cm.

Een talgkliercyste is een onderhuids knobbeltje dat ontstaat wanneer een haarzakje verstopt raakt. Het is in feite een holte (cyste) waarin zich dode huidcellen, talg en zweet ophoopt. Talg is een vettige afscheiding van de talgkliertjes, die in de haarzakjes uitstroomt.

Cysten kunnen in het centrum een donkere porie hebben. Ze kunnen met enkele tegelijk voorkomen.
Het beste ga je naar de huisarts voor een juiste diagnose en behandeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ze gaan ontsteken kunnen ze zo groot als een sinaasappel worden. En als een vriendin dan zegt 'Laat eens zien' til je je arm op (die van mij zat in m'n oksel), gaat de boel open en komt er een ongelooflijk ranzige stinkende drab uit :-((