Veel dorst en veel plassen, wat kan het zijn?

Heb al lange tijd dat ik veel dorst heb en ook veel drink, hierdoor moet ik vaak plassen. Soms is mijn urine helemaal doorzichtig.

's Nachts word ik geregeld wakker en vaak moet ik dan een beetje plassen. Dan hou ik het toch op en 's morgens heb ik pijn in mijn buik en een beetje in mijn rug.

Hoe kan het komen dat ik altijd zoveel dorst heb, terwijl ik me niet altijd volledig inspan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.9K
Amadea
12 jaar geleden
Ben je al bij de huisarts geweest voor een onderzoek of je misschien diabetes hebt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar moest ik ook aan denken ja.
Maar die doorzichtige urine past daar niet zo goed bij hoor. Dan zou die toch meer troebel en schuimig moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt er ook vanaf wat je drinkt.
Als ik cola drink heb ik ook om de 10 minuten weer dorst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het fijt dat de urine helder, is wil niet zeggen dat ze geen suikerziekte heeft.
Amadea
12 jaar geleden
Fijt is iets heel anders: een door een zweer ontstoken vinger!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@platje, ik zeg alleen maar dat bij suikerziekte vaak de urine anders is dan helder :P niet dat ze geen suikerziekte kan hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Feit:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@platje ze = hij ;-)

Het beste antwoord

Ga naar de huisarts voor een onderzoek op suikerziekte. Zeker als je nog meer symptomen hebt.

Diabetes type 1:
-vaak dorst en veel plassen
-afvallen zonder dat daar een reden voor is
-ziek en beroerd voelen

Diabetes type 2:
-vaak dorst en veel plassen
-vermoeid zijn
-oogklachten, zoals rode en branderige ogen, dubbel zien of slecht zien
-kort ademen of tijdens het lopen zere benen.

Urine wordt sterk verdund wanneer er in korte tijd veel water wordt gedronken. Hierdoor kan de urine lichtgeel van kleur tot vrijwel kleurloos worden. Lichtgele tot kleurloze urine getuigt dus van een lage concentratie nierkleurstoffen, maar zegt doorgaans niks over je gezondheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje voor je antwoord!
Als ik het zo zie staan, schrik ik toch best wel... Heb vaak dorst en plas veel, ben ook vaak vermoeid (zonder duidelijk aanwijsbare reden) en heb soms een beetje een wazig beeld. Morgen inderdaad de dokter maar even bellen denk ik...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor het antwoord, wilde hetzelfde adviseren met dezelfde bijbehorende klachten.

Andere antwoorden (4)

Veel dorst kan een teken zijn van suikerziekte (diabetes).
Als ik jou was zou ik eens naar een huisarts gaan en hem dat laten controleren.

Wat betreft het vele plassen: Als er veel in gaat, moet er ook weer veel uit.
Hoe meer je drinkt, hoe doorzichtiger je urine wordt.
Juist als je (te) weinig drinkt is de urine donkergeel. Helder is beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar te helder is ook niet goed! je helder kunnen geen eindeloze hoeveel heden aan!
Het kan zijn dat je suikerziekte hebt. Dit is een van de symptomen. Even een afspraak maken met de arts, om dat uit te sluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom een min?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vraag ik me ook af. +
Veel dorst kan allerlei redenen hebben, van diabetes tot een verstoorde mineraalhuishouding. Ik zou in jouw geval eens naar de huisarts gaan en dit bespreken.
Wie veel drinkt, moet ook veel plassen. En als je moet, dan moet je ook gáán, niet het ophouden, want dat is ongezond: je kunt er je blaaswerking mee in de war brengen (je spieren spannen teveel aan en je leert je lijf af om op de plasprikkel te reageren, met als mogelijk gevolg dat je straks de boel helemaal niet meer op kunt houden of weer opnieuw moet leren plassen) of infecties oplopen doordat de urine te lang in je blaas blijft.
Naar de huisarts dus, liefst met een overzichtje van wat je wanneer drinkt en hoeveel, indien mogelijk (op die tijd een kop thee, op die tijd zus, op tijd zo).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik sluit me volledig bij bovenstaande antwoorden aan en ik zou me ook zeker laten onderzoeken als ik jou was. Toch wil ik er nog 1 dingetje aan toevoegen, van sommige dranken krijg je ook dorst, van koffie is het bekend, van thee ook. Maar ook juist van frisdranken blijf je drinken, omdat het zo lekker is en ook omdat je er soms meer dorst van krijgt. Zelf heb ik een hele lange tijd een bepaalde frisdrank gedronken, tot ik op een gegeven moment doorhad dat ik 2 flessen per dag wegklokte. Ik had continu dorst en plaste me een ongeluk. IK ben toen overgestapt op water en soms een glaasje cola en ik drink lang zo veel niet meer, ook is dat dorstgevoel weg.

Ik zeg niet dat dit in jouw geval van toepassing is maar ik wilde het toch zeggen... Ga in elk geval naar de huisarts.