Wat kun je doen als je vitamine D tekort hebt?

Klopt het dat je dan juist in de zon moet gaan zitten?
Heb een hele donkere huidskleur.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe donkerder de huid, hoe meer zon je nodig hebt. Zie onder andere de website van het KWF of www.svzinfo.nl Succes! Bronnen:
- http://preventie.kwfkankerbestrijding.nl/verstandig-zonnen/Pages/default.aspx

Antwoorden (4)

Druppels vitamine d kopen, die koop je gewoon bij de drogist of de lokale apotheek. In de winter zit je niet voor je plezier in de zon...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
JUIST in de winter zit je voor je plezier in de zon ; in de zomer il je er niet dood gevonden worden - al is de kans vrij groot. Lang leve de schaduw !
Maar zo'n winterzonnetje op je (windvrije) terras; heerlijk !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het antwoord wel correct. Wat kan je doen? Vitamine slikken in pil of druppelvorm is een correct antwoord. In de winter krijg je normaal gesproken ook genoeg vitamine D door gewoon buiten te lopen gedurende iets van 10 minuten per dag en met alleen de hoofdhuid onbedekt. Met een donkere huidskleur maak je mogelijk in de winter wel te weinig vitamine D aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
brrr nou ik vndt het helemaal niks hoor, zo in de zon zitten met dat koude waterige ijzige weer... T zal wel smaakgebonden zijn. Het idee alleen al ... op een terrasje, nee hoor..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je fietsend boodschappen doet of naar de bus/ werk loopt in de winter maak je ook vitamine D aan. Als je in de winter helemaal niet buiten komt om te wandelen en zo is het een ander verhaal. Je gaat waarschijnlijk niet echt buiten zitten in de winter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
....eeeh......:oepsie:
Nee, ook in de winter gaat er echt geen dag voorbij dat ik niet in el geval 's morgens een kopje koffie in de tuin drink. Of het moet ECHT 20 graden vriezen, dan wordt het een ander verhaal. En bewegen in de kou is altijd heerlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de winter maakt je lichaam in Nederland praktisch geen vitamine D aan onder invloed van zonlicht, omdat de zonnekracht daar veel te zwak voor is in Nederland. In de zon zitten voor vitamine D helpt dan ook echt niet in de winter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb je hier ook wetenschappelijke bronnen voor? Ik heb altijd geleerd dat je ook in de winter wel vitamine D aanmaakt, maar wel veel minder dan in de zomer. Je hebt dan kans op een tekort. Jij geeft aan dat er eigenlijk helemaal geen vitamine D wordt aangemaakt, daar wil ik wel wat meer van weten dan. Ik begrijp alleen niet waarom in de zon zitten in de winter niet helpt. Dit wordt namelijk gemaakt onder invloed van UV-B straling en ik meen dat dat ook 's winters aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Fynnya ; dat is niet waar, het is niet de zonnekracht maar het daglicht zelf. In de winter stellen we echter veel minder huid veel minder lang bloot aan het daglicht, en dat is het probleem van het vitamine-D-tekort dat je in de winter kunt krijgen. Op een heldere winterdag is er echt licht genoeg. Het komt alleen nauwelijks met onze huid in aanraking ; eigenlijk alleen het gezicht, en vaak nog gedeeltelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal eens Marleen. En er is zelfs genoeg als je alles behalve je hoofd hebt bedekt. Ik heb zelf een zonnebril die kleurt als er veel UV straling is en die is in de winter ook vaak donker. UV licht genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@marleen; Vitamine D3 wordt ondermeer onder invloed van zonlicht aangemaakt in de huid en dit heeft in zoverre met (zon)licht te maken als daar voldoende UVB straling in aanwezig is. UVB kracht heeft sterk te maken met de plek op aarde tov de stand van de zon. In Nederland is de periode waarbinnen je in 10 tot 15 minuten met ontblote onderarmen voldoende vitamine d aanmaakt tussen eind april en eind augustus. Dit uiteraard als we een heldere (zonnige) dag meemaken. Tijdens bewolkte dagen is zonlicht ook aanwezig maar is deze minder krachtig en dit geldt dus ook voor de aanwezigheid van UVB en dien je langer in de buitenlucht te verblijven om voldoende vitamine d aan te maken. Tussen september en april is het zonlicht in Nederland echter onvoldoende krachtig om voldoende effectief te zijn binnen 10 tot 15 minuten en is de kracht in bijvoorbeeld januari zelfs verwaarloosbaar. Daglicht op zich heeft in deze nauwelijks betekenis als het gaat om aanmaken van vitamine D en in deze periode is het dan ook van belang voldoende te suppleren of kunstmatig te zonnen. Hoe donkerder de huid overigens is des te meer (krachtiger) zonlicht is er nodig om het effect van vitamine d aanmaak te stimuleren. Onze Nederlandse huid is in zijn blanke vorm redelijk snel in staat vitamine d te produceren onder invloed van zonlicht door het onstaan van melanine en huidverdikking. Een gebruinde huid vormt een beschermlaag en beperkt de aanmaak van vitamine D. Grappig hoe ons lichaam dus zelf reguleert. Interessante informatie over zonlicht en aanmaak van vitamine D vind je overigens in het boek van een bekend Nederlands Dermatoloog Han van der Rhee "Zonnen mag" met ISBN: 978 90 468 0821 4 Voor nog meer nadere en actuele informatie kun je ook eens kijken op de volgende website:
www.sunlightresearchforum.nl Succes met deze info!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessante informatie! Ik wist dat vitamine D mbv UVB werd gemaakt, maar ging er vanuit dat dit s'winters wel in voldoende mate aanwezig was. In feite moet je dus in de winter langer dan 15 inuten buiten blijven. Dit betekent dat iedereen eigenlijk wel een vitaminetekort oploopt. Of we krijgen met ons voedsel voldoende binnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@som; via voedsel komt uiteraard vitamine D binnen. Met name vette vis, margarine en dergelijke zijn bronnen maar..... de hoeveelheden zijn en blijven te beperkt voor een gezonde dosis. Er is thans veel te doen over wat nu een gezonde dosis is maar al wel is bekend dat de aanbevolen hoeveelheden in Nederland en veel andere landen vooralsnog sterk achterblijven. Er is nog immer onduidelijkheid over het suppleren en de enigszins terechte angst tot over suppletie. Zoals reeds aangegeven reguleert ons lichaam de hoeveelheid zelf als er voldoende zonlicht beschikbaar is. Om je wat nader te informeren over hoe je nu verstandig zont en je vitamine D niveau daarmee op peil kunt houden geef ik je hierbij nog een andere interessante link (wel engelstalig). http://thetanningguru.com/do-you-know-how-to-tan Hier kun je ook terugvinden wanneer en waar je op aarde voldoende UVB op kunt doen om je vitamine D level op peil te houden. Kunstmatig zonnen biedt zo bijvoorbeeld in de wintermaanden zijn voordelen maar overdrijf dit niet. Je lichaam slaat vitamine d op in vetweefsel en gebruikt dit indien er onvoldoende beschikbaar is. De absolute dip ontstaat voor mensen in Nederland dus veelal in januari! Verder kun je veel nuttige info vinden op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_D Nogmaals veel succes met de info!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
top, dank je. plusje had je al ;o)
De zon hoeft niet per se, al zul je met een donkere huid niet snel verbranden. Daglicht is voldoende - en dan niet een half uurtje per dag natuurlijk, maar flink wat.

Het nadeel van een erg donkere huid is echter, dat de zon / het licht hier eigenlijk nooit voldoende is voor voldoende Vitamine-D aanmaak. Mensen met een donkere huidskleur wordt in de regel dan ook aangeraden niet alleen in de wintermaanden, maar het hele jaar door vitamine D te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je was me net voor, dan plaats ik mijn antwoord als toevoeging: In de buitenlucht lopen is inderdaad voldoende. Eventueel kan je vitamine D pillen slikken, maar buiten lopen is wel beter. Je hoeft niet eens in vol zonlicht te zitten (dat is ook niet zo slecht, hoewel jij een donkere huidskleur hebt). Als je zeker wilt weten of je vitamine D tekort hebt kan dat m.i. alleen door een arts worden aangetoond via een bloedonderzoek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich klopt je antwoord, behalve dat je met een donkere huid óók kunt verbranden. Het is een misverstand te denken dat donkere mensen ongevoelig zijn voor zonnebrand. Ook met een donkere huid moet je oppassen en je insmeren / de schaduw opzoeken als het heel warm is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg dan ook : niet snel. Want inderdaad, het kan wel degelijk. Ik verbrand met mijn ultrawitte huid echter OOK al als ik langer dan pakweg een uur of twee in de schaduw zit, MET zonnebrand ! Dat zal iemand met een donkere huid niet snel overkomen.
Wat je allereerst moet doen is naar de dokter gaan. Die kan jou het beste advies hier over geven. En anders moet je veel in de zon zitten bijvoorbeeld. De UV-B straling van de zon word als vitamine D in de lever opgeslagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem een goede kwaliteit levertraan!

Voor de smaak hoef je het niet te doen, maar je krijgt er wel natuurlijke vitamine D mee binnen.
Desnoods gewoon elke dag een beetje door de yoghurt doen, en dan proef je nauwelijks.