Kan je ergens je volledig laten controleren?

Ik maak me soms zorgen of ik wel goed bezig ben met sport, eten en drinken, ...

Kan je ergens je volledige lichaam laten onderzoeken (hart, nieren, lever, bloedwaarden, ...) om zo eventueel iets te veranderen?

thx

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.8K
Ritsuka
9 jaar geleden
waar maak je je zorgen om? heb je klachten?
of je genoeg eet en je vitamines binnenkrijgt kun je zelf controleren met een site als www.cronometer.com
Of je voldoende beweegt kun je zelf meten met een stappenteller als een Fitbit (ik heb zelf de Fitbit One, bij de Mediamarkt). Je kunt ook een app als Moves op je telefoon gebruiken, die moet je dan wel de hele dag in je broekzak houden en die is minder nauwkeurig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je huisarts kan je doorverwijzen naar de Interne geneeskunde in het ziekenhuis; maar hij/zij zal dat niet zómaar doen.
Verder zou je gewoon een gesprek met je huisarts aan kunnen gaan/ of bij een plaatselijke diëtist/voedingsdeskundige. Deze kunnen je genoeg tips/adviezen geven.
Verder lijkt mij dat je ook genoeg op het internet kunt vinden?
Je zou bijv. ook een BMI test kunnen doen op de site van het voedingscentrum.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een standaard bloedonderzoek om bijv. naar de waardes van de vitamines en mineralen in je lichaam te laten kijken kun je ook aanvragen bij de huisarts.
Meestal wordt dit gedaan op aanvraag van jezelf, of na aanleiding van klachten.
Ritsuka
9 jaar geleden
BMI zegt niet zoveel, je kunt beter kijken naar percentage spiermassa en vetmassa. Veel Olympische sporters hebben overgewicht volgens de BMI schaal, maar zijn heel gezond

Antwoorden (4)

Medische check-up bij Gelderse Vallei Vivre omvat een lichamelijk onderzoek, laboratoriumonderzoek, electrocardiogram (ECG) en ergometrie (fiets-longtest). Alle vitale onderdelen komen aan bod, waaronder ook een uitgebreid bloedonderzoek (20 bepalingen). Voor een keuring, reiskeuring of verzekerings keuring is de medische check-up van Gelderse Vallei Vivre een uitgebreide en volledige aanrader.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Via huisarts, maar dat zal men niet zomaar doen als er geen reden voor is. Zo'n onderzoek is maar een momentopname, dus geeft geen garantie. Je kunt bij wijze van spreken een hartcardiogram laten maken dat helemaal goed is, en 5 minuten later een hartaanval krijgen.
Om te bepalen af je voldoende eet kun je een diëtist raadplegen
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
als je via je huisarts een doorverwijzing naar de dietist kan krijgen, is de eerste 2 of 3 uur of zo vergoed via het basispakket van je zorgverzekering.
Je hebt de mogelijkheid tot een Total Body Scan. Er zijn verschillende aanbieders, een voorbeeld vind je in de link.
Prijzen liggen allen tussen 400 en 700 euro, in Duitsland zijn ze soms goedkoper.
Maar ook dit zijn momentopnamen, en geen garantie...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je het via de huisarts probeert, een verwijzing, dan moet er een gegronde reden voor zijn. Is die er niet, dan kun je het via elke willekeurige arts, maar met name via een "keuringsarts" die door bedrijven gebruikt worden om nieuw personeel te laten keuren, laten doen.

Waar het om gaat, zoals altijd, is geld... Heb je genoeg geld is de vraag. Een medische keuring is niet gratis, tenzij de verzekering of iemand anders opdracht geeft.

Antwoord
Kortom, ja je kunt je ergens volledig laten controleren.
*Verwijzing via de huisarts naar een ziekenhuis [verzekering betaalt]
*Als je professioneel sport [club betaalt]
*Bij een Kliniek of ziekenhuis [op eigen kosten]