Heeft airconditioning negatieve invloed op luchtkwaliteit of zuurstof gehalte?

Mijn vader krijgt binnenkort een open hart operatie, waarna hij de eerste weken maar 50% van zijn longcapaciteit heeft. Ik wil op zijn slaapkamer, voor comfort, een airco neerzetten. Maar heeft dit eventueel een negatieve invloed op de lucht kwaliteit of het zuurstof gehalte in de kamer??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.2K

Het beste antwoord

Twee antwoorden op beide vragen:
Airco kan een negatieve invloed hebben op de luchthygiëne, maar niet als de gebruiksaanwijzing m.b.t. het onderhoud wordt opgevolgd.
Het zuurstofgehalte gaat door de airco alléén geen wijziging. Ventilatie blijft noodzakelijk.
Zelf heb ik ook een tijd behoefte had aan extra lucht en dat is opgelost door een kleine ventilator, waardoor bij mij benauwdheid/kortademigheid niet meer voorkwam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een airconditioner (vooral wanneer het slecht onderhouden is door bijvoorbeeld de luchtfilter nooit of zelden te reinigen) aanleiding geven tot allerlei ziekten en allergieën (het zogenaamde Sick building syndrome).

Ook is het beter om het verschil van binnen- en buitentemperatuur niet te groot te maken, omdat door de 'klap' voor een te snelle afkoeling zorgt, waardoor het rhino virus zich snel kan vermeerderen. Een verschil van meer dan vier à zes graden kan ons lichaam niet goed opvangen. Daarom is het raadzaam om de binnentemperatuur niet meer dan 4-6 °C lager te houden dan de buitentemperatuur. Binnen zal het toch nog altijd frisser aanvoelen, wanneer men van buiten naar binnen gaat. Ook omdat je dan geen last hebt van de directe verwarming van de zon en het 'drukkende' of 'broeierige' gevoel dat vochtige warme buitenlucht geeft. Ook een té lage luchtvochtigheid, lager dan de ideale 45-60 %, zorgt voor een verminderde weerstand, waardoor bacteriën en virussen een kans krijgen.

Een nadeel lijkt ook dat bij gebruik van een split-unit airco het zuurstofgehalte van de lucht enigszins daalt door de ademhaling van de aanwezige mens(en). Immers, de lucht wordt door de airco alleen gekoeld en gefilterd, maar NIET VERVERST. Het normale zuurstofgehalte van de lucht is 21 procent. De longen van een mens verbruiken ongeveer 300 ml zuurstof per minuut (zie Wikipedia, Ademhaling van de mens), dat is 18 liter zuurstof per uur. Eenvoudig is na te rekenen dat in een kleine studeerkamer (20 m3 = 20000 liter) het zuurstofgehalte van de lucht door de ademhaling van één persoon na 1 etmaal is gedaald tot 19 procent. En na ruim 10 etmalen zou de zuurstof helemaal op zijn, en de bewoner van dat kamertje (al veel eerder) gestikt. Gelukkig zit geen normaal mens langer dan een uur of 12 te werken in een klein studeerkamertje met airco.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De veronderstelling in het antwoord van mariejose over de afname van het zuurstofgehalte gaat uit van een luchtdicht afgesloten kamer.
Dat kan ook het geval zijn als er geen airco is.
De suggestie dat dat met airco slechter zou zijn dan zonder airco klopt m.i. niet.