Minster Hugo de Jonge beweert dat iedereen de kans heeft gehad op een corona-vaccinatie. Klopt dat?

Even los van "Ik wil niet", "Ik durf niet", of "Ik heb enge verhalen gehoord".

Of zijn en b.v. mensen die op medische gronden geen vaccinatie mógen.
(Antwoorden graag met betrouwbare bron.)

Ik weet zelf al kinderen < 12 jaar te noemen.
(Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-vaccinatie/aanpak-coronavaccinatie/kinderen-en-jongeren)

Thecis
2 jaar geleden
Er zijn zeker groepen. Voornamelijk met ondeliggend lijden en een verzwakt immuunsysteem. Denk aan mensen met bijvoorbeeld een transplantatieverleden. Die slikken bijv immunosuppressors. Niet een goede combinatie...
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Minister de Jonge beweert wel meer. Zo hoor ik hem ook nog zeggen dat het ongewenst was de samenleving op te delen in 2 groepen (gevaccineerden en ongevaccineerden) en dat niemand zich gedwongen zou mogen voelen om de prik te halen. En ja, dat heeft hij echt gezegd. 10 maart 2021
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Iedereen niet, de meeste wel. Maar keus niet, sommige moesten genoemen nemen met minder kwaliteit.

Het beste antwoord

Er kunnen medische belemmeringen zijn om geprikt te worden:

Wanneer kan ik de prikken tegen corona niet krijgen?
U kunt de prikken tegen corona niet krijgen als u een ernstige allergie heeft voor iets wat in de prik zit. In de bijsluiters van Pfizer en Moderna (zie de openbare links in de bron) kunt u zien wat er in de prikken zit.
https://www.thuisarts.nl/corona/ik-krijg-prik-vaccinatie-tegen-corona

Minister De Jonge heeft volgens EenVandaag zelf expliciet gezegd: “Er is een heel kleine groep mensen die zich om medische redenen niet kan laten vaccineren én niet kan laten testen. Voor hen werkt het kabinet nu aan een oplossing.”

Voor wat betreft enkele groepen genoemd in het EenVandaag artikel:

Voor Stan is het geen optie om zich te laten inenten tegen corona, zegt Monique. "De priklocaties zijn te druk, er zijn te veel prikkels die hij niet kan verwerken. Een naald in zijn huid kan ervoor zorgen dat hij in paniek raakt, met alle gevolgen van dien."
Daarnaast kan Stan nauwelijks aangeven waar hij last van heeft. "Hij kan dat niet onder woorden brengen en wij kunnen hem niet uitleggen wat er aan de hand is, waarom hij een inenting nodig heeft. Een mondkapje bracht al zoveel paniek.” […]

Er zijn meer mensen zoals Stan die zich om medische reden niet kunnen laten vaccineren. Daar weet Jan van Overveld van de Stichting Hartpatiënten Nederland alles van. Veel leden kampen met dit probleem. "Sommigen krijgen allergische reacties en anderen hebben zo'n ernstige hartaandoening dat vaccinatie echt gewoon te risicovol is.” […]

Epidemioloog Dick Bijl ondersteunt de oproep van Stichting Hartpatiënten. "Er zijn inderdaad mensen die allergische reacties krijgen van het vaccin en zich daardoor niet kunnen laten inenten. Er is een duidelijke reden waarom ze niet gevaccineerd kunnen worden en daar dien je als maatschappij rekening mee te houden.”

In een reactie laat demissionair minister Hugo de Jonge weten dat het juist voor mensen met een medische indicatie extra belangrijk is om zich te laten vaccineren. "Als ze dat niet willen, kunnen zij zich altijd gratis laten testen voor een toegangsbewijs.
Er is een heel kleine groep mensen die zich om medische redenen niet kan laten vaccineren én niet kan laten testen. Voor hen werkt het kabinet nu aan een oplossing.”

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/mensen-die-zich-om-medische-redenen-niet-kunnen-laten-vaccineren-willen-vrijstelling-van-coronapas/
Zie ook bron 3, bij vraag 4.
2 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Concrete voorbeelden en onderbouwd met bronnen.
Bedankt !

Andere antwoorden (2)

Vanuit de overheid is aan iedereen de kans geboden om zich te laten vaccineren. Dat is de kern van zijn boodschap.
Dat er voor iedereen individueel argumenten kunnen zijn om die kans niet te kunnen, willen of mogen benutten is iets anders.
2 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Het is wel iets meer dan 'een boodschap' als er wetgeving op gemaakt gaat worden.
Maar ik begrijp wat je bedoelt.
In principe wel. Alle groepen mensen (leeftijd, zorghuis, ziekenhuispersoneel) zijn allemaal aan de beurt geweest. En iedereen kan nu 123 een vaccinatie halen zonder te wachten aan de beurt te zijn. Alleen mensen die heel lang uitgeteld hebben of door de qr code halen vandaag de dag nog de prik. Er zijn inderdaad mensen die om medische redenen niet kunnen vaccineren. Maar er is laatst in het nieuws geweest dat voor hun een speciale procedure komt om alsnog een qr code te krijgen.