Kan je uit handschrift afleiden hoe die persoon zich op dat moment voelt? Of kan men uit handschrift karaktereigenschappen afleiden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (5)

Het kan wel, maar de methode wordt niet als er betrouwbaar gezien:

Volgens de grafologie kan een handschrift als een projectie of expressie van de persoon zelf worden gezien. De moderne wetenschappelijke psychologie acht de basis ervan echter wankel. Validiteitsonderzoek van grafologische voorspellingen toont immers aan dat alleen enige waarde kan worden gehecht aan het handschrift, als ook de inhoud van wat wordt geschreven mee in rekening wordt gebracht. Als men echter proefpersonen een neutrale tekst (stukje uit de krant bijvoorbeeld) laat overschrijven, doen de grafologische conclusies het niet beter dan het gezond verstand. Daarom is het de bedoeling een spontane tekst te schrijven in het lopende handschrift waarvan de inhoud er in principe niet toe doet. De meest bruikbare handschriften zijn die die geproduceerd zijn zonder dat de schrijver ervan op de hoogte is dat het geanalyseerd zal worden. De grafologie wordt door sommigen beschouwd als een pseudowetenschap. Ook binnen de grafologie acht men sommige handschriften ongeschikt, bijvoorbeeld van een te ongeletterde, krampachtige bejaarde die te zeer haar lichamelijke zwakte projecteert in amechtig beverig schrift. Ook handschriften van jeugdigen tot 18 jaar zijn niet geschikt voor een persoonlijkheidsanalyse omdat hun karakter dan nog niet geheel gevormd is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry... ;)
Dit noemen ze handschrift wetenschap, oftewel grafologie.

Volgens de grafologie kan een handschrift als een projectie of expressie van de persoon zelf worden gezien. De moderne wetenschappelijke psychologie acht de basis ervan echter wankel. Validiteitsonderzoek van grafologische voorspellingen toont immers aan dat alleen enige waarde kan worden gehecht aan het handschrift, als ook de inhoud van wat wordt geschreven mee in rekening wordt gebracht.

Het antwoord is dus in mijn ogen: Nee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij is het ooit bij een sollicitatie naar iets van een grafologisch centrum of zo verstuurd.
En heb het resultaat ook ter inzage meegekregen.

Moest buiten de digitale sollicitatie ook iets op papier schrijven.

Ik moet bekennen dat ze er met karaktereigenschappen behoorlijk goed zaten. c.a. 90%

Met 1 eigenschap zaten ze er haaks naast.
Echter was dit dan weer interressant sollicitatie voer.
12 jaar geleden
Karaktereigenschappen, dat weet ik zo net nog niet. Maar mijn humeur is wel degelijk af te leiden aan mijn handschrift. Ik schrijf veel slordiger en hoekiger als ik boos of gestresst ben. Als ik ontspannen ben, kan ik heel netjes en sierlijk schrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit een handschrift worden de karaktereigenschappen gehaald die bij de schrijver horen.
Grafologen hebben hier een studie van gemaakt en zien aan de grootte van de letters, de stijl van het schrift enz. met wat voor persoon ze hier te maken hebben.
Vooral bij sollicitatieprocedures wordt hun hulp ingeroepen bij de selectie. Een sollicitant kan het namelijk allemaal wel mooi vertellen, maar uit hun handschrift kan een erkend grafoloog zoveel meer halen wat voor anderen verborgen is.
Kijk eens op deze link hoe een handschrift gedefiniëerd wordt;
http://www.grafologie.nl/default.asp?id=855
amc