Hoe kom je het beste over een traumatische ervaring heen?

Bijvoorbeeld de mensen die eerste lijn getuige waren van het dood rijden van een zevental mensen op Koninginnedag. Is het voor deze mensen beter om de beelden te blijven bekijken of moeten ze juist nooit meer kijken . En welk soort therapie kan deze mensen helpen ? En hoe komen de kinderen die dit zagen hier overheen ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

REM therapie bij een psycholoog is zeer effectief bij dit soort trauma's.
En vooral niet gaan doodzwijgen wat je heb gezien en meegemaakt. Zeker met kinderen moet je er gewoon over kunnen praten. Die zitten namelijk ook vragen over hoe dit gebeuren. Je zal niet alles kunnen beantwoorden. Maar door dat uit te leggen aan het kind leren ze in ieder geval dat ze niet de enige zijn die het niet begrijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat verschilt per persoon. Het verschilt ook per persoon of het traumatisch was. Meestal helpt het om te praten.
Wat ook schijnt te helpen is tetris :).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoek hulp als je er niet uit kan komen
en praten praten praten schijnt ook te helpen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor sommigen werkt de confrontatie met het angstaanjagende gebeuren het best, voor anderen een praatgroep. De reactie van mensen op stress ervaringen is voor iedereen anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor een trauma als gevolg van een eenmalige gebeurtenis (zoals Koninginnedag) is EMDR een tamelijk recente, snelle en doeltreffende techniek.
Werkt niet bij trauma's die het gevolg zijn van bv structurele mishandeling e.d.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een traumatische ervaring gehad (moord van een familielid).
Ik ben daarvoor binnen 10 dagen in posttraumatische stress therapie gegaan.
Dat heeft mij erdoorheen getrokken.
Geweldig zoals ik daar de zaken een plek heb leren geven, zodat ik het niet meer 24 uur per dag opnieuw zag gebeuren.
Ik akn het iedereen aanraden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook ik heb lang last gehad van traumatische problemen. Uiteindelijk ben ik bij een psycholoog terecht gekomen. Na een aantal EMDR sessies gaat het goed, misschien een idee?