De term 'bacil' wordt vaak verward met 'bacterie'. Men gaat ervan uit dat het hierbij om synoniemen gaat, echter een bacterie is niet hetzelfde als een bacil. Hoewel een baci weliswaar een bacterie is, is niet iedere bacterie een bacil. Een bacil is een staafvormige bacterie, daarnaast bestaan nog andervormige bacteriën: bolvormige (kokken), kommavormige (vibrionen) en spiraalvormige (spirillen) bacteriën.

Bacillen kúnnen ziekten veroorzaken, bijvoorbeeld de tuberkelbacil (mycobacterium tuberculosis) is de bacil die tuberculose veroorzaakt. Echter de verwarrende term 'cholerabacil' - zoals die in de Officiële Woordenlijst van de Nederlandse taal staat - klopt niet, omdat cholera niet wordt veroorzaakt door een bacil, maar door een vibrio. Een ander onjuist gebruik van de term is 'malariabacil' - dit klopt al helemaal niet omdat malaria wordt veroorzaakt door een parasiet en niet door bacillen.

Overigens zijn lang niet alle bacillen en bacteriën ziekteverwekkend. De meeste daarvan zijn juist zeer nuttig bij het opruimen van dode organismen en andere dode stoffen in de natuur. Ook in onze darmflora hebben bacillen een functie bij het verteren van voedsel, bijvoorbeeld de lactobacillen (lactobacillus).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jenske waar is je plus?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik leen die plus wel even ;p
Bacteriën zijn een grote diverse groep van organismen (een biologisch rijk) die in de spreektaal gewoonlijk bacteriën genoemd worden.

Er kunnen drie basisvormen onderscheiden worden:
bolvormige cells: de kokken
spiraalvormige cells: de spirila
cilindrische cells: de bacillen

Dus een bacil is een basisvorm van een bacterie.

Maar uitleg in de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bacterien kunnen ook goed voor je zijn en ze komen ook van buiten en heel veel anderen plekken,maar bacillen komen wee uit snot of als iemand ziek is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bacteriën zijn microscopisch kleine eencellige organismen. We kunnen ze niet zien, maar ze zijn overal om ons heen. De meeste bacteriën hebben een nuttige functie. Darmbacteriën bijvoorbeeld helpen bij het verteren van ons voedsel, en huidbacteriën houden onze huid in goede conditie.

Bacillen zijn kleine langwerpige bacteriën. Behalve als bacillen komen bacteriën ook voor als bolletjes - en heten dan Kokken - , zijn ze staafvormig (Vibrionen) en zien ze eruit als spiraaltjes of zijn schroefvormig (Spirocheten).

Het woord bacil wordt in de Nederlandse taal ook wel gebruikt als algemene aanduiding voor een bacterie. Maar in werkelijkheid zijn bacillen dus alleen langwerpige bacteriën.
Amadea