Hoe groot is de kans op corona na je eerste vaccin?

De meeste mensen gaan nu voor hun eerste prik. Zolang je twee prikken nodig hebt, is helaas nog niet iedereen voldoende beschermd. De samenleving is daarentegen al flink open gegooid. Hoe groot is de kans dat je corona krijgt na je eerste vaccin? En verschilt het dan of je Moderna of Pfizer hebt?

1.7K
SentWierda
2 jaar geleden
De eerste prik na BioNTech/Pfizer (Cimirnaty), Moderna (Spikevax) en AstraZeneca (Vaxzevria) biedt weinig bescherming tegen corona. Pas twee, drie weken na de eerste prik heb je enige bescherming, maar stel je er niet veel van voor. Vooral AstraZeneca scoort erg laag; vandaar dat bij AstraZeneca (de eerste prik) daarna de tweede prik van Pfizer wordt aangeraden..
Alleen de eerste prik van Janssen (en dat is ook de enige prik van Janssen) biedt redelijk veel bescherming, maar wel pas twee weken na de vaccinatie. Met Janssen (COVD-19) heb je 67% bescherming tegen ernstige ziekte door het coronavirus en 85% bescherming tegen ernstige corona.
Met 67% bescherming na volledige vaccinatie scoort Janssen hoger dan AstraZeneca: 60% en veel lager dan Moderna (94%) en Pfizer (95%)..
Bronnen: Rijksoverheid en RIVM.

Antwoorden (1)

Na de eerste prik is de kans op een coronabesmetting 65 procent lager, blijkt uit onderzoek.
Dit betreft een groot onderzoek van de universiteit van Oxford en de Britse Office for National Statistics. In het onderzoek werden testuitslagen van 370.000 mensen bekeken.

Volgens onderzoek onder gezondheidswerkers van Centers for Disease Control and Prevention was een enkele dosis van het Covid-19-vaccin van Pfizer of Moderna zelfs 80% effectief in het voorkomen van besmettingen.
.
Het duurt overigens minstens twee tot drie weken voordat de bescherming van de eerste prik werkt.
.
DELTA-variant: eén prik Pfizer of Astrazeneca verlaagt bij de deltavariant de kans op een infectie met symptomen slechts met 33 procent. De bescherming tegen ziekenhuisopname ligt hoger, zo rond de 70 procent. Voor Moderna zijn nog geen studies gedaan, omdat het vaccin amper gebruikt is in landen waar de deltavariant heerst.
SimonV
2 jaar geleden
ronron1212
2 jaar geleden
Dat is weken na de eerste prik pas en niet direct.
SimonV
2 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk. Dank. Toegevoegd.