Hoe zit het met besmetting van het coronavirus?

Iemand vertelde dat hij net uit Italië komt. Op het vliegveld werden willekeurig uit de rij mensen gecontroleerd op het coronavirus. Er werd over de handen geveegd of daar de bacterie op zat. Dat was niet zo en dus heeft hij het virus niet zo geeft hij aan. (Kent iemand die procedure?) Maar nu las ik dat preventief controleren geen zin heeft, omdat het virus er langer over doet en er pas gecontroleerd moet worden als er verschijnselen zijn. De persoon in kwestie hoest erg, maar heeft geen koorts. Ik heb gelezen dat koorts een voorwaarde is.
Nu denken jullie misschien wat een zeur/paniekzaaier, maar hij werkt in het onderwijs (jonge kinderen) en ik met kleintjes.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.7K
Erna55
4 jaar geleden
Je geeft zelf al aan dat het coronavirus een virus is, dus geen bacterie. Handen checken op bacteriën zegt niets over het virus.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dus dat slaat nergens op blijkbaar?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat is inderdaad een broodje aap verhaal.

Antwoorden (1)

Het verhaal klopt niet.

In Nederland worden mensen niet preventief gecontroleerd op het vliegveld.
Wellicht gebeurt dit in Italië. Alleen doen ze dit niet met strips. Sommige vliegvelden controleren de mensen wel op temperatuurverhoging.

De strips waar over gepraat wordt, ken ik wel.
Deze worden gebruikt om explosievenmateriaal op te sporen.
Door over kleding, handen, bagage te wrijven met een strip, kunnen ze zien of je met materiaal in de weer bent geweest.

Verder bestaat er geen test die meteen uitslag geeft.
De testen die gedaan worden, worden onder de microscoop bekeken.
De uitslag neemt een dag in beslag.

Het virus verspreidt zich door te hoesten en te niezen.
Iemand die hoest, is waarschijnlijk gewoon verkouden (heerst ook).
Mocht deze persoon toch verhoging krijgen of koorts, is het verstandig dat hij zich meldt, omdat hij wel in een besmet gebied is geweest.
Wellicht is het verstandig om rectaal de temperatuur te meten.

De gebruikte testen geven alleen uitsluitsel als iemand ook daadwerkelijk ziek is.
Iemand die geen klachten heeft testen, is zinloos.

Kortom, krijgt deze persoon in het weekend geen koorts, laat het los.
En, de theorie van de strips: (handen vegen en hieruit concluderen niks te hebben) is totale onzin.

Hoop zo duidelijkheid te hebben gegeven. Anders: laat horen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hallo Dank je wel voor je uitgebreide reactie. Ik maakte me stiekem toch wel een beetje zorgen. Niet voor mijzelf, maar voor de kinderen.
Nu ben ik gerustgesteld.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Fijn om te horen.
Veel mensen maken zich ongerust. Je bent niet de enige.....
Heel veel succes met de situatie (voor iedereen).
Groetjes!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Geen paniek...
Er wordt al gehamsterd en de alcohol zeepvrije gel om je handen te wassen is (zo goed als) uitverkocht. Met kinderen en ouderen / zieken is het andere koek, beter beetje extra
voorzichtig zijn. + goed antwoord.