Krimpen mensen op latere leeftijd?

Ik bedoel dan in lengte.Ik hoor weleens dat mensen krimpen als ze ouder zijn , hoe kan dat dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Ja, de tussenwervelschijven in de ruggengraat degenereren en daardoor krimpen oude mensen. Hun rug zakt letterlijk wat in.

Toegevoegd na 15 minuten:
Naarmate we ouder worden vermindert het vermogen van de tussenwervelschijven om water op te nemen. Ook wordt het bindweefsel langzaam minder elastisch.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was laatst in het ziekenhuis en bleek al ietsje kleiner te zijn geworden dan ik altijd was. Ik gaf aan dat ik dat wel erg vreemd vond en kreeg als antwoord dat mensen al vanaf hun 28e levens jaar beginnen met krimpen.
Mensen krijgen dunnere tussenwervelschijven doordat het hele lichaam (je skelet) als het ouder wordt botmassa gaat verliezen (dus ook je ruggegraat) en als gevolg van het verlies aan hormonen. Bovendien verliest het lichaam zijn elasticiteit waardoor het als het ware wat in elkaar zakt. Mensen kunnen op oudere leeftijd zelfs zodanig krimpen dat ze als gevolg van botontkalking (osteoporose) zodanig in elkaar gaan zakken dat ze (helemaal) krom gaan lopen.

Osteoporose is een botverlies wat aanleiding geeft tot botbreuk na een klein ongeluk. Tegen osteoporose zijn wel medicijnen beschikbaar, die botbreuk kunnen voorkomen.

Mensen krimpen zelfs in de loop van de dag. Als je je 's-ochtends zou laten meten, heel nauwkeurig en 's-avonds opnieuw dan zul je merken dat je door de zwaartekracht iets gekrompen bent. Maar de volgend ochtend ben je weer op je normale lengte.

Leuk om te weten, niet alleen ouderen krimpen. Na een avondje flink dansen, worden bij jongeren ook tijdelijk het vocht uit de tussenwervelschijven wordt geduwt. De ochtend na een dansfeestje kan een jongere al snel een 2 centimeter korter zijn.
Gelukkig is dit krimpen maar tijdelijk.
Ceeve