Wat zou ik kunnen zeggen als men vraagt waarom ik voor deeltijd heb gekozen (zie toelichting)?

Ik ontvang de Wajong en zit sinds 2002 al in het hulpverleningstraject. Dat ik nog niet alles helemaal op orde heb, strijkt natuurlijk een beeetje met de verwachtingen die je hebt van een HBO pedagogiek student. Nobody has to know that.

Heb het er met een docent over gehad en hem leek het -ondanks ik nog maar 21 ben- beter om deeltijd te gaan studeren (vind ik zelf ook

Ik zelf hoef als ik deeltijd doe maar 200 uur per jaar aan de werkervaringseis te voldoen en voor de rest maar 2 avonden in de week naar school. Daarnaast natuurlijk nog de nodige zelfstudie. Dat betekend voor mij dat de stap van niets doen naar studeren en werken, minder groot is dan bij een voltijd opleiding. Daar wordt er van je verwacht dat je naast de twee volle dagen stage, ook nog eens drie dagen in de week naar school gaat. Dat trek ik nu niet. Ik heb twee jaar lang thuis gezeten, wegens 'emotionele problematiek' en die stap zou te groot zijn.

De reden die ik heb om deeltijd te gaan doen, is natuurlijk anders dan bij mijn medestudenten; zij hebben hiernaast meestal al een gezin en een baan en moeten het combineren met het studeren.

Ik wil dat niemand van mijn medestudenten iets over mijn situatie weet. Te genant en 't is niet de bedoeling dat mensen bij voorbaat al een oordeel over me hebben.

Toch moet ik iets verzinnen, want het is niet standaard als ik als 21-jarige binnen kom wandelen.

Wie bezit er nu over meer creativiteit dan ik en helpt mij met het leugentje om bestwil ;)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik heb zelf ook deeltijd-HBO gedaan, vooral omdat ik geen studiefinanciering kon krijgen en ook omdat het zo beter uitkwam (ivm werk overdag).
Maar ik heb nooit de vraag gekregen waarom ik deeltijd deed, en degenen onder ons die nog wel naar een voltijdsopleiding hadden gekund ook niet.
Mocht je die vraag wel krijgen, dan kun je gewoon zeggen: omdat dat me beter uitkomt. Stel dat iemand zou doorvragen, dan kun je kiezen: wel iets zeggen over de reden - als dat goed aanvoelt- , of herhalen dat je het op deze manier het eenvoudigst in jouw schema kunt passen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik studeer ook deeltijd, en dat komt omdat ik een hele drukke baan heb
Dat lijkt me een goed smoesje?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind niet dat je hierover hoeft te liegen. Waarom zou je je hiervoor schamen? Je hebt blijkbaar veel meegemaakt en nu ga je stapje voor stapje vooruit. Dat is iets om trots op te zijn!!!
Als mensen vragen waarom je deeltijd studeert kun je eerlijk zeggen dat het door privé omstandigheden komt. Je hoeft er verder niet op in te gaan. Het gaat andere mensen ook verder niets aan toch? Veel succes met je studie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt thuis een puppy die nog zeer jong is, waar je nog de hele dag op moet letten :D
Of gewoon dat je overdag werkt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je tekst en uitleg of een verklaring geven .
Dat ben je toch niet verplicht aan mede studenten.

Als iemand jouw er naar vraagt kun je altijd nog zeggen , iets in de trend van vanwege onvoorziene of prive omstandigheden .

vragen ze nog door dan ...
En daar laat ik bij als je het niet erg vindt. met n big smile

succes .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp je probleem.. Ik heb zelf ook iemand in mijn omgeving die dit mee maakt.

Het is van belang dat je zelf inziet dat je een grote en mooie stap maakt. Wees trots op jezel en geneer je niet te snel. Wees blij met wie je bent en wat jou kunnen op dit moment is. Verzamel ook vrienden en familie om je heen die je suporten om wie jij bent.

Ik zou het leugentje om bestwil kort houden. Zeg gewoon dat je om prive redenen deze opleiding in deeltijd doet. Als niemand er naar vraagt gewoon niks zeggen. Grote kans dat men specifiek deze opleiding doen om snel af te studeren naast het werk. De meesten zitten niet te wachten op hele verhalen of social talk. Studeren en gauw weer naar huis.. Vragen ze er wel naar houd je antwoord kort en ga niet op details in. Hoe meer je verteld hoe groter de kans is dat je jezelf verspreekt of dat je de volgende keer niet meer weet wat je hebt verteld.. Dus blijf bij jezelf. Alleen dan kunnen de juiste mensen je ook zien en waarderen!

Geniet van je grote stap en studie! Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook deeltijd gedaan en was toen 18-19 jaar.
Ik heb dit gedaan omdat je meer kans hebt op werk na het beëindigen van de opleiding. Je doet meer ervaring op doordat je werkt en leert. En wanneer je volledig hbo doet moet je er toch meestal bij werken om je kosten te betalen.
Je bent dus echt niet de enige die kiest voor deeltijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En met mij waren er ongeveer nog 5 anderen. Ik heb een ander nog nooit gevraagd naar hun redenen.