Ben ik allergisch aan melk?

Keer op keer hetzelfde, als ik producten eet of drink waar melk(eiwitten) in zit dan krijg ik kort na het consumeren van deze producten kortademigheid en maagzuurproblemen tot in mijn keelholte! :S

Bij een bloedonderzoek naar melk-allergieën kwam niks tevoorschijn, dus een bloedonderzoek was negatief.

Maar telkens als ik koemelk drink, melkchocolade eet, wat wheypoeder met wat water meng en dan opdrink, platte kaas (kwark) of gewone kaas eet dan heb ik meteen prijs. Dan krijg ik dus maagzuur en kortademigheid...

Vroeger had ik dit probleem niet, nu de laatste jaar is dit ontstaan.

6 maanden geleden hebben ze de bacterie "Helicobacter pylori" ontdekt in mijn lichaam, eerst via een bloedonderzoek, daarna met 100% zekerheid vastgesteld via een gastroscopie en een biopt. Heb 10 dagenlang 2 verschillende antibioticum-kuren gehad met hoge doseringen maagzuurremmers.

Deze klachten heb ik niet bij het drinken van sojamelk. Ik krijg deze reactie keer op keer wanneer ik melkproducten eet of drink, ook wel eens bij pasta en dergelijke...

Als een allergie na een bloedonderzoek is uitgesloten wat kan dan de reden zijn van die opgenoemde klachten?

Iemand enig idee?

Toegevoegd na 11 minuten:
Ah ja, om niet te vergeten: ik krijg dezelfde reacties ook als ik producten eet waar geraffineerde suikers in zitten; zoals zoetzure snoep, dextrose en dergelijke...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
2.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je last hebt met zuivel en je weet dat zelf zeker, kun je het gewoon weglaten uit je dieet. Je hebt het verder nergens voor nodig. Het zelfde geldt voor geraffineerde suikers.

Antwoorden (4)

Een enorm goede vraag!
Velen van onze GV' ers zijn helaas geen doktoren.
Maar zou het niet kunnen zijn dat je van een van de andere bestanddelen in melkproducten allergisch zou kunnen zijn.
De test zou ook niet goed afgenomen kunnen zijn, dus als ik u was zou ik het nogmaals proberen te testen.

Voor die maagzuur problemen kan u een Rennie nemen (maar dat deed/wist u vast al wel)

Verder kan ik het vanuit hier niet verder beoordelen. Sorry, misschien toch nogmaals naar de (huis)arts?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien lactose intolerantie? Dat is geen allergie. Ik geloof dat deze ontdekt wordt dmv een ademtest, of was dat iets anders?

Verder misschien candida in de darmen? Die reageren slecht op koe melk en suikers. Helaas moet je voor candida even op internet zoeken, reguliere artsen geloven er niet zo in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Lactose-intolerantie, daar dacht ik ook aan. Maar dat heeft dan weer niets te maken met de reactie op geraffineerde suikers, waar vraagstelster het over heeft. Candida lijkt me een waarschijnlijkere optie. Niet omdat candida een probleem zou zijn: er is een heel goede reden waarom artsen "er niet in geloven": zij weten hoe het werkelijk zit met candida. Toch is candida een waarschijnlijkere optie. Het noemen van de reactie op geraffineerde suikers doet namelijk sterk vermoeden dat de klachten grotendeels psychisch zijn: vraagstelster WEET wat ze eet, ze WEET wat er (volgens een bepaalde geloofsovertuiging) dan voor ergs zou moeten gebeuren, en vervolgens treden de verwachte klachten daadwerkelijk op. Als je dan gaat zoeken naar dingen die het eigen geloof bevestigen, en alle kennis negeert die gedurende de laatste paar eeuwen is opgebouwd, kom je dus inderdaad uit op candida en vergelijkbare geloven. Daar is op Internet heel veel over te vinden. Voornamelijk binnen clubjes mensen die elkaar versterken in het eigen geloof. Daarop volgt een jarenlange zoektocht met ups en downs die nooit tot resultaat zal leiden - geheel volgens verwachting van de reguliere geneeskunde. Maar ja, die kennis wordt zorgvuldig buitengesloten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Cryofiel, dus jij denkt dat het psychisch is?????
Cryofiel
11 jaar geleden
Ja en nee. De oorspronkelijke klachten zijn waarschijnlijk echt. Maar de oorzaak is (helaas) onbekend. Als je dan op Internet gaat zoeken, kom je al snel terecht op allerlei vage sites die testjes aanbieden om te bepalen of jouw klachten bijvoorbeeld aan candida kunnen liggen. Die testjes zijn zo opgesteld, dat er eigenlijk vrijwel altijd uitkomt dat je candida hebt. Laat je je eenmaal inpalmen door zulke sites, dan zul je daar alleen maar worden bevestigd in zo'n vooraf vaststaande mening. Elk tegengeluid wordt daar gesmoord. Artsen hebben in werkelijkheid goede redenen om er heel anders over te denken, maar op zulke sites worden ze afgeschilderd als "collectief dom", en soms zelfs als "omgekocht door de farmaceutische industrie". Ga je dan verder lezen, dan leidt candida ook tot overgevoeligheid voor suikers. En ja, vanaf het moment dat je dat "weet" zul je zien dat die verschijnselen ook bij jou optreden. -- Samenvattend:
--  Het begint met echte klachten.
--  Daar wordt helaas geen oorzaak voor gevonden.
--  Een vage site zegt dat ze de oorzaak wel kennen.
--  De patiënt wordt de denkwereld van die site ingezogen.
--  De site noemt ook allerlei andere klachten.
--  De patiënt krijgt die andere klachten nu ook. Het begint dus met een stukje echte klachten, daarna wordt het psychisch. Helaas is die psychische spiraal negatief en kom je er slechts moeilijk uit.
Het lijkt mij niet direct een lactose-intolerantie, omdat die pas problemen geeft als de maag al gepasseerd is en uit je verhaal blijkt dat je er meteen last van krijgt. Ik zou het dus eerder zoeken in een overgevoeligheid of een ontsteking van het maagslijmvlies, ook al omdat je ook last hebt van andere voedingsmiddelen. Gewoon uitproberen wat wel kan en zoveel mogelijk vermijden wat niet goed gaat... Soms gaat het met zure melkproducten als yoghurt en karnemelk beter dan met zoete.
En als je je er niet goed bij blijft voelen of onvoldoende voedingsstoffen denkt binnen te krijgen, terug naar de huisarts!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad de beste raadgever hier is je huisarts.

Maar volgens dat ik heb geleerd in voedingsleer, zouden die symptomen kunnen voorkomen, omdat je om 1 of andere reden een slechte spijsvertering hebt.

Want je hebt met geraffineerde suikers en met zuivelpoducten. Een zoetzuur snoepje met melk erin ken ik niet. Omgekeerd ook niet een melkproduct met geraffineerde suikers.

Dus misschien eens na een doorverwijzing van je huisarts een uit gebreid onderzoek laten doen door een maag- en darminternist of dat er ergens problemen zijn met je spijsvertering, want zowel zuivelproducten, als geraffineerde suikers zijn moeilijk te verteren producten.

Maagzuur is het oprispen van maagsappen, omdat de maag moeite heeft met de inhoud te verteren.
Ik weet dat zuivelproducten kunnen zorgen voor extra slijmen in de longen, maar na het veroberen van zuivelproducten heb ik nog nooit gehoord van onmiddellijke kortademigheid

Veel succes bij het praatje bij je huisarts!!!