Heeft iemand tips om het gebruik van de Humira prikpen iets minder pijnlijk te maken?

Eens in de 2 weken moet ik vanwege reuma (Morbius Bechterew) een Humira Prikpen gebruiken.
Het is echter zeer pijnlijk en elke keer als het weer moet gebeuren kijk ik er enorm tegenop.
Ikheb al van de arts gehoord om de huid waar je prikt te koelen met een ijsklontje of de prikpen iets langer uit de koelkast te laten dan het voorgeschreven half uurtje. Maar je voelt 'm al...dit helpt dus niet.
Ik prik zelf in mijn benen maar heb al gehoord dat mensen ook in hun buik prikken. Mij lijkt dit nóg pijnlijker, of heb ik het nu mis?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou kunnen nagaan bij je huisarts of je hiervoor Emla zalf op recept kunt krijgen. Dit smeer je ongeveer 15 minuten van te voren op, op de prikplaats zodat je de prik minder voelt. Emla zalf is een lokale anesthesie wat ook vaak gebruikt wordt in ziekenhuizen voor bijvoorbeeld kinderen die een infuus moeten.

Antwoorden (2)

Ik prik Enbrel met prikpen voor reuma en ook ik zie steeds meer tegen de prikken op. Ik koel de plek eerst met een koelelement maar dat helpt maar een beetje. Ik krijg ook grote dikke blauwe bulten van het prikken.
In mijn buik is het stukken minder pijnlijk als in mijn been dus daar wissel ik de plekken nu steeds af. Voordat ik aan de prikpen begon had ik de standaard injecties en die waren helemaal niet pijnlijk dus als deze doos leeg is stop ik met de prikpen en ga weer over op de injecties.
Vraag even goed na of je die verdovingscrème in de reactie mag gebruiken. Ik mag zelfs niet spuiten als de alcohol van het doekje nog niet goed is verdampt en daarna niets op de plek smeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plm 3 jaar geleden had ik een bijscholing over naalden. Pic naalden bleken pijnloos. Ik heb het op mezelf uitgeprobeerd. Eng, maar idd pijnloos.
Pic naaldjes dus, 1ste link met googelen staat hieronder