Wat zijn chromosome precies, weet wel dat ieder mens een y en een x? chromosome hebben en een van de twee teveel dan een handicap geeft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Een chromosoom is de drager van een deel van erfelijk materiaal ook bekend staand als DNA. Vanuit dit DNA wordt een chromosoom opgebouwd.

Toegevoegd na 12 minuten:
De mens heeft 46 chromosomen , dit zijn 22 paren waarvan 1 paar geslachtschromosomen zijn, 1 van de moeder en 1 van de vader. Bij fouten in de celdeling van geslachtscellen kunnen afwijkende aantallen chromosomen in de cellen terechtkomen. Daardoor ontstaan kinderen die niet levensvatbaar zijn, afwijkingen vertonen en haast altijd onvruchtbaar zijn, een extra chromosoom in de cel is als bekendste voorbeeld het Downsyndroom.

Toegevoegd na 16 minuten:
http://www.erfelijkheid.nl/erfelijkheid/chromosomen.php
kijk hier eens voor een duidelijke uitleg.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
46 chromosomen = 23 paren, niet 22
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, hoor het zijn 22 paren, maar amc vergat de x en de y.
Deze bepalen het geslacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus die x en de y is het 23ste paar, afhankelijk van combinatie
amc
12 jaar geleden
Ïn de eicel zitten 23 chromosomen en in de zaadcel zitten 23 chromosomen. Bij de bevruchting komen de 23 van pa samen met de 23 van ma. Zo ontstaat een cel van 46 chromosomen. Ma heeft 2 geslachtschromosomen 2 x chromosomen. Pa heeft een x chromosoom afkomstig van zijnn moeder en een y chromosoom afkomstig van zijn vader. Ik heb het verkeerd opgeschreven en had moeten schrijven; ' plus 1 paar geslachtshormonen.

Andere antwoorden (2)

Je kunt chromosomen zien als de bouwstenen van je lichaam. In elk deeltje zit erfelijk materiaal; al die stenen samen maken jou zoals jij bent. De stenen worden gevormd door de informatie die je van je ouders hebt gekregen.

In de eicel en zaadcel (voortplantingscellen) zitten 23 chromosomen. Tijdens de bevruchting komen er 23 chromosomen van de eicel van de moeder en 23 chromosomen vanuit de zaadcel van de vader bij elkaar, zodat er weer een cel ontstaat met 46 chromosomen. Een vrouw heeft twee X- chromosomen, één van haar vader en één van haar moeder. Een man heeft een X- chromosoom afkomstig van zijn moeder, en een Y- chromosoom afkomstig van zijn vader.

Onder andere het Down-syndroom onstaat doordat er teveel chromosomen zijn. In 95% van de gevallen is er sprake van trisomie-21. Dat wil zeggen, dat er in iedere cel drie in plaats van twee exemplaren van chromosoom 21 aanwezig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het menselijk lichaam is opgebouwd uit zo’n honderd biljoen cellen.
De meeste cellen hebben een kern.
In elke kern bevinden zich 46 pakketjes die chromosomen worden genoemd.
Elk chromosoom bevat één dicht ineengewonden, op een draad gelijkend molecuul, DNA genaamd.