Is er een grens aan tevredenheid? Kun je altijd maar tevreden zijn met alles of treedt er na verloop van tijd een soort verzadiging op?

Of is een continu tevreden gevoel gewoon heel boeddhistisch? In de zin dat je weinig nodig hebt om gelukkig te zijn. Of moet ik tevredenheid niet verwarren met geluk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (14)

Heel serieus: maar ik denk dat het toppunt van tevredenheid een orgasme is. Of is het heel erg wat ik zeg??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vind het een leuke vraag. Ten eerste:een mens wil altijd meer. Tevredenheid is een relatief begrip. Wie tevreden is met wat hij/zij heeft is een gelukkig mens.
"Tel uw zegeningen" is een oubollige tekst uit vervlogen tijden, maar wel degelijk actueel. Wie gezond is, tevreden met baan en sociale context en het leven ervaart zoals het zich openbaart in volle (of misschien iets minder volle) glorie is een gelukkig mens ! Geluk en tevredenheid kunnen niet zonder elkaar. En geluk is relatief en bovendien een momentopname, je kunt niet continue gelukkig zijn ! (gelukkig maar....)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi gesproken, daar kan ik me wel in vinden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat een mens 'altijd meer wil' bestrijd ik.
Kenmerk van tevredenheid is nu juist dat je tevreden bent *met wat je hebt* en dus juist niet perse meer wilt.
Hebben alles wat ons hartje begeerd maar zosls altijd komt er een punt van verzadiging en zoek je toch weer wat nieuws waarvan je tevreden en gelukkig zal worden. Voor een nieuwe periode dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het ook verschilt van persoon tot persoon, de ene mens is al sneller tevreden dan de ander, en in deze materialistische wereld zijn er ook veel mensen die al niet gauw meer tevreden zijn met iets, want het is allemaal maar normaal geworden, als ik bv een nieuwe occasie auto gekocht had was ik super tevreden, maar veel mensen staan daar niet meer bij stil, het is een kwestie van er eens over na te denken, van wat jij nu hebt lang niet iedereen heeft en je dus gelukkig kan prijzen daarvoor
Als je tevreden bent bent kleine dingen zul je ook gelukkiger zijn omdat je meer tevreden bent, ik denk dat die 2 dingen aan elkaar verbonden zijn
Alhoewel, als je met weinig tevreden bent maar je hebt veel tegenslag, zoals sterfte,slecht huwelijk,enz... zal je ook wel niet echt gelukkig zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer me de 3 basisbehoeften heeft:Eten,kleding ,en onderdak.
En men is tevreden met de dingen die men heeft.
Is dat absoluut één pijler voor het geluk van de mens.

Toegevoegd na 3 minuten:
Daarnaast zijn er natuurlijk nog pijlers waar het geluk van een mens op stoelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tevreden zijn en gelukkig zijn, zijn twee verschillende dingen.

Een mens heeft een aantal basisbehoefte nodig in zijn leven.
De zogenaamde piramide van Pavlov.

Je begint met eten, drinken, huis (primaire levensbehoeften).
Familie, vrienden en daarna komt persoonlijke ontwikkeling.

Sommige mensen zijn tevreden met "slechts" eten, drinken en een huis. Hier en daar wat vrienden en familie.

Andere mensen willen zich ontwikkelen. Zij willen carriere maken etc etc. Zij hebben andere behoeften.

Er zijn mensen die het onbereikbare nastreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit staat er over tevredenheid in Wikipedia:

"Het begrip tevredenheid dient te worden onderscheiden van het begrip geluk. Dat laatste refereert hetzij aan een bijzondere situatie, hetzij aan een bijzondere gemoedstoestand: [1] in het eerste geval verkeert men in omstandigheden die het welbevinden bevorderen, en die omstandigheden kunnen langdurig van aard zijn. In het tweede geval is men vrolijk of blij door een omstandigheid die veelal van kortere duur is: er wordt een topervaring teweeggebracht die per definitie niet lang kan duren.

Tevredenheid daarentegen is een ervaring die noch van bijzonder gunstige omstandigheden, noch van uitzonderlijke gemoedstoestanden afhankelijk is, maar bestaat bij de gratie van de houding die men tegenover de werkelijkheid inneemt. Daardoor kan zij meer gelijkmatig en tegelijkertijd meer bestendig zijn dan geluk. Het zijn niet de omstandigheden die tevredenheid teweeg brengen, het is de instelling van het individu die haar veroorzaakt. Men is niet zozeer tevreden met iets, als wel met de situatie als geheel, of zelfs tevreden onafhankelijk van de wisselingen in die situatie: men aanvaardt de situatie en ondergaat haar als aanvaardbaar."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tevredenheid

Belangrijk vind ik in deze tekst, dat het vooral de instelling van de mens is, die tevredenheid veroorzaakt.
Is er een grens aan tevredenheid vraag je, of treedt er een verzadiging op. Dat denk ik dus niet: het is een staat van zijn, en als je daar happy mee bent, dan is er geen reden om die staat va zijn te veranderen. Je zult met nieuwe dingen in het leven waarschijnlijk ook tevreden zijn, omdat je het aanvaardt zoals het is.
Geluk is dus iets anders dan tevredenheid. Dat zijn de "topmomenten" in je leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
je instelling maakt idd alle verschil, +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje!
Tevreden zijn met wat je hebt is een kunst opzich. Iedereen is tevreden maar de mens wil geprikkeld blijven met nieuwe snufjes, uitdagingen o.i.d.. Vooral in de huidige tijd. Om te leven met alleen de basisbehoefte moet je heel sterk in je schoenen staat. Dus genoegen nemen met warmte, voeding, vocht en liefde. Accepteren dat je dit hebt en jezelf er tevreden mee stellen. Ik merk zelf dat ik totaal niet materialistisch ben en met weinig genoegen neem. Maar ik moet wel geprikkeld blijven. Hetzij met een nieuw kleurtje op de muur wat weer verandering brengt. Dit ook weer om je innerlijke geluksgevoel weer te versterken. En dit doet ieder mens op zn eigen manier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een broodje tevredenheid kan ook lekker zijn .

maar niet vooraltijd .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn mensen die altijd en met alles en iedereen tevreden zijn. Ze verwachten niet meer van het leven en zijn tevreden met hoe alles loopt. Tevredenheid ontstaat ook als je in staat bent om tegenslagen te accepteren. Op die manier ervaren ze ook een vorm van geluk. Bij die mensen treedt er geen verzadiging op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en zo is het Sis! (denk euca dan....)
:)) +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je eucje :)
ik denk dat ieder zijn eigen grens heeft, afhankelijk van je verwachtingen en eisen.

in mijn leven zijn er bv genoeg dingen die beter of anders kunnen, maar ik ben wel degelijk tevreden met wat ik heb.
zelf denk ik omdat ik leef op het moment zelf, niets verwacht, geen eisen stel maar op mijn manier naar bepaalde dingen toewerkt voor zover ze in mijn mogelijkheden liggen zonder me te spiegelen aan anderen.

als je materiaal bent en altijd meer wil denk ik dat het niet mogelijk is om tevreden te zijn. zelf denk ik dat je pas gelukkig kan zijn als je tevreden bent met wat je hebt, of als en een leuke meevaller op je pad komt.

ik bezit niet veel luxe maar kan het me wel veroorloven. het zegt me niets, het voegt niets toe. ik ben dus tevreden.

omdat ik niet materialistisch ben vind ik geluk in dingen die in andermans ogen lullig zijn. ik kan intenst gelukkig zijn als ik vanaf en bankje kijk hoe mijn kids spelen in het park. hoe ze zich bekommeren om een 'verdwaald' rupsje dat we onderdak moeten geven, een veel kleiner kindje vragen of ze ook op de schommel wil en hun plaatsje vrijwillig afstaan, hoe ze haastig naar me toe rennen om al hijgend te vertellen dat ze een klasgenootje hebben getroffen en vragen of het goed is als deze komt spelen, de welgemeende knuffels die ik krijg als ik het goedkeur en voorstel pannekoeken te bakken samen.

dan ben ik meer dan tevreden met wat ik heb, dan ben ik apetrots, voel me bevoorrecht, en dan ik echt zeggen dat ik gelukkig ben. die 'kleine' dingen zijn groots voor mij.
als we op de terugweg met zijn allen een bosje wilde bloemen plukken en ik mijn leven mag wagen aan de waterkant omdat we 'die kleur' nog niet hebben in het boeketje kan mijn dag niet meer stuk.

dus laat een ander zijn boot op de trailer maar poetsen, een tuinman huren voor de grote tuin bij de villa, ik benijd ze echt niet hoor. het woordje afgunst komt gelukkig niet in mijn woordenboek voor, en ook hier ben ik heel blij en tevreden om want het houdt mij leven simpel en ik voel me daar écht gelukkig bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is voor iedereen verschillend.
Sommige mensen willen altijd meer.

Een groter huis.
Een grotere auto.
Een grotere boot.
Meer geld.
Meer macht.
Enz.

Totdat ze een keer heel ernstig ziek worden.
Dan willen ze nog maar 1 ding om tevreden te kunnen zijn..., namelijk: gezond worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 lotto winnen is fijn bv, maar niet als je terminaal bent, je kids je bedonderen bij het leven, en je ook nog eens dagelijks ruzie hebt met je partner. zit met je dikke boot, je vette bankrekening, al je macht en je dikke auto. Have fun!! ; )
Ik heb eens gelezen dat iedereen altijd dezelfde mate van tevredenheid/geluk houdt. Daarmee werd bedoeld dat je na tegenslagen uiteindelijk wel weer dezelfde mate van tevredenheid/geluk terugkrijgt. Andersom ook: als een droom werkelijkheid wordt zal je daar ook weer aan wennen en weer op hetzelfde geluksgevoel uitkomen.
Kortom: iedereen heeft zijn of haar eigen mate van tevredenheid. Als je jezelf op dat gebied altijd een 4 hebt gegeven zal dat in de toekomst niet opeens een 8 worden, ongeacht wat je nog meemaakt in je leven. En andersom ook natuurlijk!
Ik vind dit wel een mooie gedachte en geloof wel dat dit klopt. Gelukkig ben ik een tevreden mens :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn heel veel mensen die zich zielsgelukkig voelen en altijd nog wensen en dromen hebben.
Tevreden ben je maar korte tijd, want er is altijd weer iets nieuws dat je zou willen hebben , doen of meemaken.
Geluk is een staat van gevoel waarin je je bevindt en dit duurt zolang als die staat aanhoudt.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 het is relatief dat geluk en je hebt het zelfs grotendeels in de hand denk ik persoonlijk (aanvaarding 'van')
amc
12 jaar geleden
Ik denk er net zo over eucalypje. geluk is het grootste goed. Ontevredenheid kan je zelf bevredigen, geluk moet je toelachen.;)