Hoe kan ik leren om me open te stellen naar anderen?

Vooral als het niet zo goed met me gaat, trek ik me eigen terug en neem ik afstand van iedereen om me heen. Ik weet heel goed dat ik dit niet moet doen, maar het gebeurd elke keer weer. Hoe kan ik dit doorbreken?? Hoe leer ik andere mensen te vertrouwen? Wanneer stel je je eigen open op?

Toegevoegd na 58 minuten:
Met als het niet zo goed met me gaat bedoel ik dat ik down, depri, moe enz.. ben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (5)

Dat is voor ieder mens weer heel anders. Sommige mensen kunnen nu eenmaal beter mensen toelaten dan anderen. We dragen allemaal een masker of hebben muurtje om ons heen. Bij de een wat hoger dan de ander, maar toch... Het feit dat je het inziet is al heel erg positief. Het helpt denk ik als je directe omgeving weet dat je de neiging hebt om je terug te trekken. Dan weten ze wanneer er iets aan de hand is en kunnen ze een stap naar jouw toe zetten. Dan is het aan jouw om een stap naar hun toe te doen en ze toe laten in je zorgen en problemen. Begin eens met 1 iemand. Probeer eens met 1 persoon te praten over je gevoel. Kijk tot hoever dat goed aanvoelt en forceer het niet. Je hoeft niet meteen naar iedereen zo open te zijn. Als het lukt bij 1 persoon dan lukt het misschien ook bij 2 personen? Als je in het verleden teleurgesteld bent door mensen dan kan het moeilijk zijn dat vertrouwen terug te krijgen. Schrijf het eens voor jezelf op hoe je je voelt. Dan word het wat overzichtelijker. Neem kleine stapjes, Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. Veel succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het niet zo goed met me gaat.
Je zegt het zelf al een beetje, want daar ligt het probleem.
Je zult eerst je eigen problemen op moeten lossen en een plaatsje moeten geven. Als je dat niet alleen lukt, heb je daar hulp voor nodig, eventueel professionele hulp.
Daarna komt de rest vanzelf. Als je niet steeds met je zelf bezig hoeft te zijn, krijg je vanzelf interesse in anderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb het zelfde probleem. Zo trek ik me terug bij onbekende mensen en als ik down ben. Als ik weer één van die momenten heb dan voer ik een gesprek met iemand waarmee ik close ben. langzamerhand voeg ik me bij de rest. moet je ook proberen misschien helpt het ook wel bij jou
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb je voor jezelf wel duidelijk of het idd een kwestie van vertrouwen is wat het zo moeilijk maakt?

of is het omdat je iemand eigenlijk wel vertrouwd maar omdat je niet weet hoe je met je gevoelens om moet gaan.

als het niet goed met je gaat.... dat is een zin die op alles betrekking kan hebben. ik kan hier eventueel uit opmaken dat je snel van slag bent.

zelf ben ik ook snel van slag en ga dan terug in mijn schulp. niet omdat ik wantrouwig ben, of boos op die persoon, maar omdat ik ervan op mijn kop sta en van streek raak. (autistisch kenmerkje)

als je antwoord hebt op de bovenstaande vraag 'waarom' jij je terug trekt kan je pas weten hoe je je open zou kunnen stellen naar anderen.

het is namelijk een heel verschil of het aan je zelfbeeld/neg ervaringen komt, of door een ander euveltje.
is het je zelfbeeld? dan kan je hier aan werken. (.....voor het 2e heb ik zelf ook nog geen oplossing gevonden :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je antwoord. Ik denk zelf dat ik de ander meestal wel graag zou willen vertrouwen maar niet weet hoe en ook geen raad weet met mn gevoelens. Het is voor mij denk ik een automatisme/overlevingsstrategie om me terug te trekken. In mn schulp ben ik veilig alleen helpt het me niet..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het kan idd ook dubbel zijn, en het is een moeilijke vraag om voor jezelf antwoord op te krijgen. misschien helpt het om jezelf af te vragen of je over het algemeen onzeker bent over je zelf (doe ik het wel goed, dit kan ik niet, wat denken anderen van mij, wat moet ik doen om aardig gevonden te worden etc) en jezelf de vraag te stellen of het gewoon goed voelt om je terug te trekken (los gezien van het niet goed is voor de sociale contacten) en in andere situaties ook graag alleen bent. (dus zonder dat hier een duidelijke aanleiding voor is geweest in je omgeving) zelf denk ik dat er ook wel antwoorden liggen in het gebiedje 'als het even niet goed met me gaat' mij gaat het niets aan, maar kan je er zelf een vinger op leggen wanneer het niet goed gaat met je? en misschien kan je ook aangeven waarom het dan niet goed gaat met je (wat gaat er aan vooraf, wat zijn er herkenbare punten of redenen die en bepaalde emotie/bui/reactie triggeren bij je) snap je een beetje wat ik bedoel? ikzelf kan bv mezelf dagen lang afsluiten van alle sociale contacten. heerlijk vind ik het, maar niet omdat de buitenwereld zo boos of moeilijk is.
ik geef mezelf ook die kans en denk expres ff niet aan wat 'normaal' is omdat ik me ook lekker in mijn vel moet kunnen voelen.
een ander gaat dagen stappen en doe moet dat ook lekker kunnen doen. toch? zolang je de boel niet ontwijkt omdat je het niet kan bolwerken# in zijn algemeen# denk ik persoonlijk dat het helemaal niet erg hoeft te zijn. die schulp kan jou ook de tijd geven om dingen even in het juiste perspectief te kunnen zien. als je maar niet gaat leven als een soort van kluizenaar en met de reden dat je de buitenwereld te pijnlijk vindt. je hoeft niet iedereen te vertrouwen. kijk gerust de kat uit de boom. vertrouwen moet iemand ook winnen, maar geef iemand een keer het voordeel van de twijfel en vraag jezelf eens af wat het ergste is wat je kan overkomen. :)
Zo te horen heb je meer problemen met jezelf dan met de anderen. Ben je niet zo zelfverzekerd en sta je niet zo sterk in jezelf. Geloof niet je echt in jezelf.
Ik zou daar aan gaan werken. Leer jezelf echt kennen, accepteer jezelf en zie jezelf als een mooi persoon met ook een mooi karakter.

Als je hierin echt gaat geloven, dan kunnen anderen je geen kwaad meer doen. Dan kan je alles zeggen, zonder direct kritiek te krijgen. Dan kan je open zijn, want anderen hebben geen reden meer om je kwaad te doen. Het hele vertrouwen/wantrouwen is niet meer nodig dan.

Dus wie ben jij. Wat vind jij leuk om te doen. Waar ligt je passie. Welke normen en waarden heb jij voor het leven. Kortom, leer jezelf kennen. Ga doen wat je leuk vindt, geniet daarvan.