Mijn broertje is bang om zijn spullen te gebruiken. Is hier een naam voor?

Mijn broertje koopt dure telefoons en tablets, maar durft ze vervolgens niet gebruiken omdat hij bang is dat ze kapot gaan. Hij durft er alleen naar te kijken, niet aan te raken. Naar mate dat hij ouder wordt, wordt het steeds erger. Het begint zelfs op een fobie te lijken. Wat is de naam voor deze angst/fobie?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
2.2K

Het beste antwoord

In de lijst met alle soorten angsten en fobieën die er zijn kon ik er eentje vinden met overeenkomst. Namelijk 'kainolofobie', en dat is angst voor alles wat nieuw is.

Zo heeft Zara Marsh eronder te lijden dat ze vreselijk bang is voor cadeaus. Als ze voor het blok wordt gezet en voor het oog van anderen een cadeau moet openen, krijgt ze een extreme reactie en kan gaan schreeuwen, huilen, zweten en zelfs last krijgen van uitslag. Soms wordt ze zelfs boos op de persoon die een cadeau voor haar heeft gekocht. Het begon op haar veertiende toen ze een dure tas kreeg.

Toegevoegd na 26 minuten:
Het zou echter ook een 'gegeneraliseerde angststoornis' kunnen zijn. Een persoon die dat heeft maakt zich zorgen om een heleboel dingen. Niet alleen over school, werk, huishouden of familieleden, maar ook over geld, andere mensen, de wereld en hij/zij is constant bang dat dingen mis gaan. Waaronder dan ook de angst dat iets kapot zal gaan. Onder invloed van stress en een periode met heftige gebeurtenissen kan zo'n stoornis ontstaan.
Amadea
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Kainofobie komt er misschien het dichts bij nl.angst voor alles wat nieuw is
Een ander fobie vind ik niet zo direct.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Herkenbaar,ik heb met dure spullen,dat ik ze idd niet durf te gebruiken