Vind er een urine onderzoek plaats bij medische keuring CBR autisme?

Ik heb een vorm van autisme en hierdoor moet ik binnenkort naar het CBR voor het verlengen van mijn rijbewijs. Dit is de eerste keer dat ik zo'n onderzoek krijg. Mijn rijbewijs was 3 jaar geldig en nu moet ik gekeurd worden zodat ik mijn rijbewijs niet of voor 3 jaar of voor 5 jaar of voor onbepaald terug krijg.

Nu kan ik nergens vinden of er ook een urine-onderzoek plaats vind, zo ja waar word dan naar gezocht?

Ps: heb al een eigenverklaring ingevuld en die hebben ze bekeken, ook ben ik naar de huisarts geweest voor een kleine keuring. Uit de eigenverklaring bleek dat een onderzoek door een medisch specialist van het CBR nodig was over dit laatste gaat dan ook mijn vraag

Ps:

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
5.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ben je bang dat ze verkeerde dingen vinden?

Antwoorden (3)

Stercoboline komt in relatief lage concentraties voor in de urine bij autisme. Ook zit er gereduceerd glutathione in de urine van autistische mensen. Dit zijn mogelijk indicatoren voor autisme. Deze bepaling wordt gedaan met een zeer nauwkeurige massaspectrometer. Dit onderzoek is voor zover ik weet erg nieuw en nog in ontwikkelingsfase en ik neem niet aan dat ze dat zullen doen bij een CBR bepaling.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In elk geval niet voor autisme. Wat bij autisme van belang is, is dat er gekeken wordt naar bepaalde risicofactoren die mogelijk invloed hebben op de rijgeschiktheid. Bijvoorbeeld het hebben van woedeaanvallen, paniekaanvallen, antisociaal gedrag, middelenmisbruik etc. Voor lang niet elke autist is dat überhaupt van toepassing, en dan is er dus ook niets aan de hand. Dit soort keuringen zijn voor het grootste deel slechts administratief en hebben geen of zeer weinig nut. Net als de periodieke herkeuringen bij ADHD is het de planning dat voor autisme deze keuringen binnenkort verdwijnen omdat het een stabiele aandoening is. Één keuring voor afgifte van het rijbewijs waarbij gescreend wordt op risicogedrag, is dan voldoende.

Alleen als er bij jou specifieke redenen zijn NAAST je autisme waarom jij deze keuring nu ondergaat, of als je aangeeft bepaalde middelen (drugs) te gebruiken, kan het zijn dat een urinetest onderdeel is van je herkeuring. Of als je bepaalde medicatie moet gebruiken om veilig te kunnen rijden en er zouden twijfels zijn over je therapietrouw, met andere woorden als ze niet zeker weten of je je pillen wel neemt. Bij autisme zelf is er geen enkele reden om een urineonderzoek te doen. Dat zegt immers niets over jouw (rij) gedrag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor zover ik weet zou die keuring afgeschaft moeten zijn:

Periodieke herkeuring rijbewijs bij autisme vervallen
De standaard keuring voor mensen met autisme spectrum stoornissen (ASS) is per 1 oktober 2013 vervallen. De keuring bij een eerste rijbewijsaanvraag blijft wel bestaan. In uitzonderlijke gevallen kan een onafhankelijk specialist het CBR nog wel adviseren na 3 of 5 jaar een herkeuring uit te voeren.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/medische-keuring-rijbewijs

Maar dat terzijde.
Ik ken iemand die een paar keer zo'n keuring heeft gehad.
Bij hem is nog nooit urine afgenomen. Alleen een zwets gesprek met een psygopater en dan vervolgens 4 maanden niets te horen krijgen. En dan een flut rapport van het CBR waarin staat "kom over 5 jaar maar terug" de laatste keer was vorig jaar December, en nu ineens kan hij wel een onbeperkt rijbewijs krijgen.