Mijn peuter is zo ongelofelijk druk, dat hij mijn hele boel afbreekt. Wat moet ik hier mee?

Ik probeer hem de hele dag bezig te houden anders gaat het van kwaad tot erger. Hij gooit met spullen en luistert voor geen meter. Hij is twee en een half. Wat moet ik doen? Straffen zoals in de hoek zetten doe ik ook maar het heeft geen zin bij deze kleine duivel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Kimath
12 jaar geleden
Volgens mij is dat de peuterpuberteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar wat kan ik er aan doen? Hij
Breekt me hele woonkamer af. Hij luisterd gewoon niet.

Antwoorden (9)

Als hij iets goed doet moet je hem belonen met bijvoorbeeld een stikker....en als hij het niet goed doet wat je wil krijgt hij straf ( een tik op z'n vingers )

als hij zijn eten niet op eet bewaar je het voor de volgende dag...dan eet hij het wel op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Consequenter zijn en beter volhouden dan je kind.
Laat zien wie de langste adem heeft wat dat betreft.
anneliez
12 jaar geleden
Goed gedrag belonen, slecht gedrag negeren. Gaat hij echt te ver, dan je straf, bijvoorbeeld het i n de hoek zetten, ook echt volhouden, zet hem terug als hij eruit komt, laat hem 2 minuten staan en iedere keer dat hij eruit komt, gaan die 2 minuten opnieuw in.
Als hij 3 wordt, zet je hem 3 minuten in de moe, bij 4 jaar 4 minuten enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slecht gedrag negeren werkt meestal niet helaas. Dit is 'opvoedmode' geweest, iedereen dacht dat het goed was, maar de meeste pedagogen komen hier al weer op terug. Kinderen moeten niet alleen weten wat wel mag, ze moeten ook echt leren wat níet mag. Anders krijg je als ze 7/8 jaar zijn dat ze dingen doen die niet mogen. 'Oké, mama beloont het andere gedrag want dat vind ze nog leuker, maar ze zegt niet dat ze dit níet leuk vind, en ik vind het zelf leuker, dus waarom niet?' Wat niet mag kun je ze ook echt wel leren zonder de 'opvoedkundige tik' en tegelijk zonder ze te negeren. Bovendien werkt 2 minuten opnieuw instellen voor een kind van 2 en een half ook niet. Hij weet niet wat die 2 minuten zijn. Dit gaat pas werken als ze 4 of 5 zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je er een eierwekker bij zet, hebben ze dat zo door, ik moet zo lang op mijn plekje blijven tot de bel gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat wel (dat schijf ik in mijn antwoord ook ;-)) maar dat je de eierwekker weer gaat verzetten is heel moeilijk voor een kind van 2....Maar ja, er zijn 1000 manieren van opvoeden en geen 1 is heilig hoor ;-) En het ene kind is het andere niet. Dit soort vragen zijn altijd moeilijk te beantwoorden via internet. Ik heb er jaren voor gestudeerd en me diploma behaald, maar via internet kun je toch nooit precies duidelijk weten wat mis gaat en hoe het opgelost moet. Blijft bij algemene tips...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ook belangrijk om niet te praten of in discussie te gaan als je straft. 1 of 2 keer waarschuwen en zeggen dat hij anders in de hoek moet. Doet hij het weer, zeggen dat en waarom hij in de hoek moet. Misschien kun je bij ht waarschuwen ook vertellen wat je wél wil dat hij doet. Als je duidelijk gezegd hebt waarom hij in de hoek moet en tot hoelang, daarna zonder iets te zeggen terug zetten. Heb regelmatig naar supernanny gekeken en viel op dat sommigen cht een half uur bezig waren het kind terug te zetten en na een poosje wisten die kinderen dat er met hun mam niet te spotten viel. Dit is de methode waar ik in geloof. Maar heb zelf een kind van 3 en heb heel veel moeite met haar gehad en hield het zelf niet vol plus kind verzon telkens wat anders waardoor ik toch moest lachen of het niet meer volhield. Dus veel zelfdisipline is wel het meest belangrijk. Succes en strekte!!
Ik snap dat je het goed bedoeld, maar hem de hele dag bezig houden is niet goed voor hem. Hij moet leren zichzelf te vermaken. Dat is voor hem goed, en voor jou ook wel zo prettig. Nu gaat hij zodra jij hem niet bezig houdt met spullen gooien om jou aandacht weer te krijgen want hij weet niet beter dan dat dat werkt.

Geef hem speelgoed en ga dan zelf iets anders doen, de was of strijken bijvoorbeeld. Hou hem wel in de gaten, maar laat hem zelf spelen en doe niet mee in zijn spel. Als hij daarom vraagt leg je rustig uit dat jij nu even de was moet doen en beloof hem dat als je klaar bent jullie samen gaan spelen, als hij nu even lief alleen speelt. Als hij een tijdje alleen gespeeld heeft beloon je hem door met hem samen te spelen. Zodra hij iets niet doet corrigeer je hem door te zeggen dat je het niet wil en dat als hij het nog eens doet hij in de hoek/op de gang/op strafstoel moet. Doet hij het nog eens, dan ook echt doen waarmee je gedreigd had! Anders verliest het zijn effect!
Dus niet nog vier keer waarschuwen als je de vorige keer al zei dat laatste keer was.

De eerste keer dat je hem in de hoek (of op gang etc) zet, leg je hem uit dat je niet wilt dat hij met spullen gooit/gilt/ander ongewenst gedrag vertoont, en dat hij daarom in de hoek moet. Geef hem een kookwekkertje, dat laat zien hoe lang de straf nog duurt. Als het wekkertje rinkelt kom je hem uit de hoek halen. Leg uit dat hij niet eerder uit de hoek mag komen. Komt hij eerder uit de hoek? Dan zet je hem direct en zonder er verder woorden aan vuil te maken gewoon terug in de hoek. Niet zeggen dat dat niet mag of iets, dat heb je hem al uitgelegd toen je hem in de hoek zette en snapt hij heus wel! Negatieve aandacht is namelijk ook aandacht.

Als de wekker gaat mag hij uit de hoek, niet eerder, ook niet als hij lief blijft wachten. Daar staat tegenover dat als hij niet lief wacht, je de tijd van de wekker niet langer gaat maken! Een kind van 2 en een half heeft geen tijdsbesef dat je 'iets langer maakt'. (Daarom werkt: 'je moet twee minuten in de hoek' ook niet, twee minuten zegt hem niks. Op de (kinder)kookwekker kan hij zien hoe lang hij moet wachten). Zorg dat uit de hoek mogen leuk is, zonder dat je hem extra beloont. Vraag hem of hij weet waarom hij in de hoek moest, en maak het daarna goed met hem door een knuffel en te zeggen dat je nu niet meer boos bent (ook echt niet boos meer doen tegen hem! Niet kortaf etc! Doen wat je zegt, altijd, bij een peuter. Wees consequent).

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij vraag aandacht en of dat negatieve of positieve aandacht is maakt hem niks uit.

Je moet hem wel streng aanpakken en hem ook straf geven , dat doe je door iets te verbieden wat hij echt leuk vind , alleen dat helpt dan .

en een strikte regelmaat is ook wel optimaal voor hem
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een eigenwijze handenbinder maakt je huis onveilig. De energie spettert ervan af en wordt volledig gebruikt om alles te doen waar jij niet zo blij van wordt, zo lijkt het soms wel. Peuters kunnen ware terroristen zijn. Wanneer je in de dreumesfase te soft bent geweest (en dat hebben ze heel snel door) dan gaan ze nu echt niet opeens uit zichzelf wel gehoorzamen. Je moet nu echt heel consequent en strikt zijn.

Probeer je kind af te leiden door zijn aandacht ergens anders op te richten. Wees de strijd ook een beetje voor. Zet verleidingen en “Nee-spullen” buiten bereik. Als je peuter aanstalten maakt om een verboden voorwerp te pakken, loop dan naar het kind toe, kijk het in de ogen en zeg met kordate, duidelijke stem NEE. Leidt hem vervolgens af met iets anders.

Time-outs zijn voor peuters een effectieve straf. Met spullen gooien mag je niet accepteren. Neem het kind dan mee naar een vaste plek voor een time-out en laat hem daar een minuut of twee zitten (kookwekkertje) Langere straffen hebben op deze leeftijd geen nut. Gedurende die tijd absoluut GEEN aandacht geven!

Geef complimentjes en aandacht als hij lief aan het spelen is, of als een keer niet heeft gezeurd om snoep in de winkel. Maar vooral: blijf consequent.
En bedenk het is een periode, de peuterpuberteit gaat écht voorbij :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wellicht dat het helpt om via de GG&GD wat adviezen te krijgen zodat je zelf ook aan rust toekomt? Lijkt me niet gemakkelijk zo'n drukke peuter dus sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een paar ideeën: probeer structuur in de dag te brengen. Dus na het ontbijt gaat hij spelen in de speelhoek, en jij gaat opruimen. Dan gaan jullie samen een boodschap doen. Dan ga je samen koffiedrinken en lees je voor. Dan gaat hij spelen en jij wat werk doen. Zoiets, het is maar een opzetje. Misschien een schema maken met pictogrammen en ophangen.
Voorlezen kun je goed gebruiken als beloning. In de bieb zijn heel veel leuke prentenboeken. Dat is rustgevend voor hem en leuk om te doen, en je bouwt je band op met hem. Samen naar buiten en met een bal spelen is ook goed, kan hij energie kwijt.
Zoek eens of je iemand vindt met een kind in dezelfde leeftijd, dan kunnen ze samen spelen en jij kunt overleggen over wat gewoon gedrag is en hoe je dingen aan kunt pakken.
Schakel eventueel een (schoon)moeder of tante in voor hulp en tips.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad is het het beste om de peuter heel veel structuur te bieden. Ik sluit mij aan bij de antwoorden van vorige personen, maar zou wel als het een eindeloze strijd wordt, de peuter laten testen. Zo sluit je uit dat er geen zaken zoals b.v. ADHD meespelen.