Is bleekpoeder erg schadelijk?

De bleekpoeder die bij de blondeerset zit, zit in een zakje en er wordt gezegd deze niet in te ademen. Wat als je dit wel een beetje binnen krijgt? Is dit erg schadelijk?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Bleekpoeders en bleekmiddelen in het algemeen bevatten tamelijk vaak chloor. Een typerend bleekmidel is chloorbeekloog (NaOCl). Bij gebruik kan chloorgas ontstaan dat behoorlijk giftig is en grote (ook blijvende dus niet meer te genezen) schade aan de longen kan toebrengen. Ook kan het de huid aantasten. Dus zorg voor goede ventilatie en neem de waarschuwingen serieus!!
Andere bleekmiddelen bevatten waterstofperoxide (H2O2). Dat ontleedt onder invloed van lucht en licht tot water, onschadelijk, en zuurstofatomen, O, wat heel wat anders is dan zuurstofmoleculen, O2. Die zuurstofatomen (in wording ofwel statu nascendi) zijn deksels reactief dus veel agressiever dan 'gewone zuurstof'. Net als chloor kunnen ze je longen beschadigen. Hetzelfde verhaal geldt dus voor alle ' bleekmiddelen' : zorg goed voor ventilatie en zorg dat je het echt niet inademt!

Wanneer je het bleekpoeder oplost (wat neem ik aan gebeurt) ontstaat ofwel een peroxide- ofwel een chloorhoudende oplossing. Dus pak het slim aan en als het ook maar enigszins mogelijk is, blondeer dan je haar in de open lucht!