Hoe heet het als mensen geen gevoelens tonen?

Ik heb onlangs meegemaakt dat een kennis van me erg ziek was. Daarnaast kreeg ze nog een ernstige ziekte. Ze toont echt geen enkele emotie...........

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.1K

Het beste antwoord

lief van je dat je hier een vraag erover stelt.
Ik denk dat ze juist heel erg veel voelt, te veel
en daar een ander niet mee wil belasten.
Als je de juiste snaar raakt, zal ze wel emotie tonen
en misschien wel in huilen uitbarsten, maar dat wil ze niet.
Je kunt haar steunen door praktische hulp aan te bieden
veel sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat heet introvert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Dat zijn mensen die hun gevoelens niet snel uiten, maar ze tonen ze zeer zeker wel: gezichtsuitdrukking, mimiek, klank van de stem....!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea heeft gelijk.
Dat is heel wat anders.
Mijn broer is extreem introvert maar heeft zeker gewoon emoties!
Ik noem dat binnenvetters
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stoicijns

http://www.encyclo.nl/begrip/stoicijns

Zoals jij het omschrijft kun je het ook '(te veel) zelfbeheersing' of zelfbescherming noemen.
Als je kennis ziek is, probeert ze dat nu misschien te ontkennen, zodat het nog niet echt is..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Introvert (niet goed je gevoelens kunnen uiten)
Het zou ook een symptoom van autisme kunnen zijn.
Maar vergeet niet, mensen waar je de emotie niet ziet, hebben het in hun hoofd heel moeilijk. Denk niet dat ze geen gevoel hebben, en blijf ze steunen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heet Apathie.
Betekenis:het ontbreken van emoties,motivatie of enthousiasme bij een persoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Jup! Overigens ben ik nog nooit iemand tegengekomen die écht geen emoties toont. Wel zijn er verschillende manieren van emoties tonen, of alleen emoties tonen bij bepaalde mensen..
Ze zit in de ontkenningsfase?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, precies daar dacht ik ook aan.
Eerst dacht ik ook nog aan apathie en lethargie, maar in de tekst ontbreekt de lusteloosheid. Zelfs dat is er niet dus ook geen a-pathie. Dan blijft dus ontkenning van haar ziekte over.
Terecht vraagt de vragensteller niet over een eigenschap van de betreffende persoon, maar van de situatie. Compliment voor zo'n duidelijke vraag.
in dat geval noem je het psychische shock, en het heeft het niets te maken met een emotionele beperking die aangeboren is

de vrouw waar je het over hebt is dus totaal verschillend van mensen die over het algemeen geen gevoel kunnen tonen door een aangeboren stoornis of bekering
---------------------------------------------------------------------
shock

Hiermee wordt bedoeld dat het slachtoffer psychologisch is aangedaan door het ongeval, bijvoorbeeld wanneer hij een ongeval heeft overleefd waarbij iemand anders om het leven is gekomen. Dit type shock mag dus niet verward worden met de medische betekenis van het woord shock en wordt in medische kringen gewoonlijk acute stressstoornis genoemd.