Als een vrouw zwanger is krijgt haar huid het zwaar te verduren. Door het oprekken van de huid kunnen er scheurtjes ontstaan en dat zijn dan die striae. Is onderhuids, maar je ziet het wel aan de buitenkant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Striae of striemen zijn lijnvormige huidafwijkingen die ontstaan wanneer het onderhuids bindweefsel uit elkaar getrokken wordt door snelle groei van het lichaamsdeel in kwestie. Het komt vrij veel voor en is niet ernstig.

In een vroeg stadium zijn striae parallel aan elkaar lopende rode lijnen in de huid. De lijnen hebben vaak kenmerken van verzonken littekens en kunnen in lengte variëren van enkele centimeters tot wel 20 centimeter. De rode kleur die de striae in een vroeg stadium vertonen kan soms zeer lang aanhouden. In de loop van de tijd verkleuren de meeste striae langzaam via beigekleurig naar huid- of ivoorkleurig. Dit proces kan soms jaren duren.

Wie kunnen het krijgen:
zwangeren
buik en borsten

pubers en adolescenten
dijen, billen, borsten

mensen met overgewicht
buik, dijen, binnenzijde bovenbenen, bovenarmen

bodybuilders
armen, bovenbenen, borsten

mensen die gebruik maken van corticosteroïden (zalf, prednison)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Makkelijk gezegd is het dat je lichaam zo hard groeit dat je huid het niet bij kan houden en gaat scheuren, die scheurtjes noem je striae.