Hoe ga je het beste om met een schrizofeen iemand?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door ze allevier te vriend te houden! :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door ze alle vier een drankje aan te bieden ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een schitsofeewn persoon heeft niet perse 4 persoonlijkheden ik ken iemand met naar schatting 72 persoonlijkheden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een schitsofreen hoeft helemaal niet meerdere personlijkheden te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer er zo normaal mogelijk mee om te gaan. Zulke personen kunnen in een psychose geraken, dus wees daar bedachtzaam op. Helaas is het een ongeneeslijke ziekte weet ik van zeer nabij, waar je geen grapjes over moet maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bovenstaand per abuis hier geplaatst, maar moet een antwoord zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het was ook maar een grapje van mij en naatje hoor....
No hard feelings!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jullie giebelen over de verkeerde ziekte:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dissociatieve_identiteitsstoornis
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed Menno!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@menno, light up your life
@ platje, ik heb zelf een periode in mijn leven gehad waarbij ik ''stemmen'' hoorde en waarbij ik in een psychose heb gezeten (de oudere GV ers weten waarschijnlijk wel waar ik op doel)
@skusme: *zucht* zijn we de enige die kunnen relativeren?,
@wessels, over die 72 ''personen'' dat wordt een dure stap avond voor diegene..(o nee, mag niet meer, sorry)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je, lachen is herkennen zeggen ze wel eens.
Blijf vooral lachen, want het geeft lucht en laat de boel stromen!
Ik hoorde laatst een dochter tegen haar moeder zeggen die kanker heeft: Kankerwijf! Ze keken elkaar aan en lagen toen allebei in een deuk. Blijf lachen! Dat alleen al geeft weer ruimte om de ellende aan te kunnen.
Daar ben ik echt van overtuigd.
Het geeft je juist weer energie om je dierbare te helpen en tot steun te zijn wanneer het nodig is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@naatje: ik ben niet boos hoor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ menno ik ook niet ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ook niet!! Zijn we ALLEMAAL weer blij!

Het beste antwoord

Het probleem met het begrip schyzofrenie is dat het een etiket is dat "achteraf" op iemand wordt geplakt die bepaalde symptomen heeft:

* Wanen
* Hallucinaties
* Negatieve symptomen
* Onsamenhangend gedrag
* Ernstig chaotisch en katatoon gedrag.

De diagnose 'schizofrenie' geldt als de persoon minstens 2 van deze verschijnselen vertoont en bovendien sociaal en beroepsmatig disfunctioneert.

Dat zegt nog niet veel over de oorzaak.
Mensen met het label schyzofrenie kunnen dan ook sterk van elkaar verschillen. Of in een psychotische fase zitten.
Ik ga zo "normaal" mogelijk met ze om, net als met iedereen. Soms zijn er gespreksonderwerpen die tot hevige reacties leiden als je erover begint. Die kun je dan (als dat mogelijk is) maar beter laten rusten.

Als het om mensen in je directe omgeving gaat, is er een stichting die informatie en advies kan geven.
De Stichting Labyrint~In Perspectief zet zich in voor familieleden van mensen met psychische of psychiatrische problemen ('familie van'). Ook andere directbetrokkenen, zoals buren, vrienden en collega’s kunnen er terecht.

http://www.labyrint-in-perspectief.nl/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er is een speciale cursus voor. Deze is van het ggz Noord Holland. Maar ga er van uit dat, dat aangeboden wordt door alle ggz instellingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep, ook een goeie +1
Probeer er zo normaal mogelijk mee om te gaan. Zulke personen kunnen in een psychose geraken, dus wees daar bedachtzaam op. Helaas is het een ongeneeslijke ziekte weet ik van zeer nabij, waar je geen grapjes over moet maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de schizofreen bestaat niet net als de autist niet bestaat. belangrijk is is wel iemand op waarde schatten om wie die is. met psychische ziekten kan dat lastiger zijn omdat bepaalde interacties heel anders kunnen verlopen. dus is de combinatie met psychoeducatie ook belangrijk. maar kijk uit dat je iemnd niet marginaliseert tot zijn ziektebeeld
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel juist +1
Gewoon, normaal. De echtgenoot van een goede vriendin van mij is schizofreen, maar met medicijnen is het een redelijk normale man (met een paar eigenaardigheden die hem hém maken) waar je gewoon normaal mee om kunt gaan.
Niet elke schizofreen is hetzelfde of reageert hetzelfde ; dat is dus een kwestie van aftasten. Maar als iemand goed ingeregeld is op zijn medicijnen, zul je er in de praktijk niet zo veel van merken; verschillende symptomen (die van patient tot patient kunnen wisselen trouwens) als stemmen horen, achtervolgingswaanzin, suicidale neigingen en dergelijke worden daardoor in de regel goed onderdrukt. Wanneer dergelijk gedrag wel weer erg op de voorgrond treedt, vaak getriggerd door bijvoorbeeld zeer stressvolle omstandigheden, kan er wel gevaar bestaan voor een psychose. Dan is het wel handig als je weet met welke hulpverlener je contact kunt opnemen. De personen uit zijn of haar directe omgeving weten dat normaliter precies.
En verder zijn het gewoon mensen, dus daar ga je 'gewoon' mee om. Ze hebben geen superingewikkelde gebruiksaanwijzing ofzo. Niet als ze goed onder behandeling zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een schizofrenie-patient ga je om zoals je met alle andere mensen omgaat. Het enige verschil is dat een schizofrenie-patient met regelmaat "last"heeft van manische episodes, wanen enz. De term last staat tussen haakjes omdat typisch voor dit ziektebeeld juist is dat schizofrenie patienten zélf vaak niet vinden dat ze ziek zijn (het ligt dan vooral aan de ander), vooral hun omgeving merkt dit afwijkende gedrag op. Als dat in een gesprek aanghaald wordt kunnen er situaties van boosheid en agressie ontstaan. Verder verschilt het van persoon tot persoon wat de "gebruiksaanwijzing" is!!!

Via onderstaande link (ypsilon, de vereniging voor mensen in de omgeving van schizofrenie-patienten) kun je veel te weten te komen.