is diep ademen wel zo gezond?

ik wordt er namelijk duizelig van, maar op yoga zeggen ze diep ademen.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.4K
Amadea
4 jaar geleden
Dan doe je dat verkeerd. Vermoedelijk ga jij een soort van hyperventileren, en daar word je inderdaad duizelig van.

Antwoorden (2)

Alléén diep ademhalen is niet gezond, je kunt er zelfs van gaan hyperventileren.
Haal dus diep adem… en blaas langzaam uit.
Wetenschappelijk is aangetoond dat dit gezond is en tot rust brengt.
SimonV
4 jaar geleden
Als je na inspanning tot rust wilt komen, zal je ervoor moeten zorgen dat al je weefsels weer voldoende zuurstof hebben om te kunnen functioneren. Zuurstof wordt via het bloedvatenstelsel getransporteerd. In de longen wordt zuurstof opgenomen in het bloed, maar niet in elk gedeelte van de longen. Alleen in de longblaasjes vind uitwisseling van gassen plaats, dus is er een groot volume lucht, wat niet functioneel is, maar wat wel in- en uitgeademd wordt zit. (denk aan luchtpijp en keelholte)
Bij het diep inademen, is het volume nutteloze lucht relatief kleiner, dus kan je ook meer zuurstof opnemen met het bloed, waardoor de weefsels hersteld kunnen worden, wat ook de bedoeling is.

Andersom is het ook weer zo dat de CO2 uit het lichaam beter weg gaat bij diep inademen. (of juist diep uitademen) Hierdoor daalt stijgt de pH in het lichaam, waardoor de nieren en de lever minder te doen hebben. (Nieren en lever zorgen voor homeostase van o.a. de pH, en na inspanning is deze altijd te laag door de grotere CO2 concentratie. Als je deze pH weet te verhogen, hebben de nieren en lever weer minder te doen, waardoor ze ook weer minder bloed nodig hebben, waardoor het hart minder hart hoeft te kloppen enzovoort, je wordt er dus lichamelijk rustiger van.)

(CO2 reageert met H2O onder invloed van hemoglobine, wat aanwezig is in de rode bloedcellen, uiteindelijk tot HCO3- en H+-ionen. H+ is het deeltje wat ervoor zorgt dat een oplossing zuur is. Elke zure oplossing heeft H+-ionen.)

Door het diep inademen, word je dus echt rustiger.
Het blijft natuurlijk dat je niet alleen maar diep moet ademen, maar dat zal je sowieso niet doen als het onprettig is.
Toegevoegd op 26 oktober 2019 13:29: tekst