Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Oorsuizen (tinnitus). Heeft iemand ervaring of een goede remedie ?

Een vriend van mij heeft nu al zo'n 9 jaar last van oorsuizen. Tengevolge van een ontploffing in een atelier. Hij was eerst letterlijk doof aan één zijde maar na opname in ziekenhuis en medicatie (cortisone !) kwam zijn gehoor grotendeels terug. Het oorsuizen bleef evenwel. Recente metingen wijzen op 55 db bij 4000 hz. Een situatie die nagenoeg onhoudbaar is. Vele dokters gezien maar niemand kent een oplossing. Momenteel spreekt men wel veel over een soort van neurostimulatie via impulsen op de hersenschors (dr De Ridder in het UZA Antwerpen . Heeft iemand daar ervaring mee ?
Eric

Weet jij het antwoord?

/2500

ijsjes eten helpt/ in bad je oren een tijdje onder water houden/geen zware lasten heffen of dragen/niet ineens op een loopje zetten noor bv tram of bus te halen/

Ik heb laatst een artikel gelezen waarin stond dat wetenschappers pas achter de echte oorzaak zijn gekomen van het lawaai in het hoofd van patiënten met tinnitus. Wetenschappers wisten al dat oorsuizen patiënten vaak last hebben van een gehoorbeschadiging. Door de gehoorbeschadiging komt bij het gehoorcentrum minder geluid binnen. Het gedeelte in de hersenen dat normaal geluidsprikkels verwerkt wordt dan spontaan actief. Hoe dit gebeurt was eerder nog niet bekend. Wetenschappers ontdekten dat een stofje (GABA) hier voor verantwoordelijk is. Door deze boodschapperstof te blokkeren vermindert het oorsuizen. Dat men hierachter is gekomen is natuurlijk handig voor het uitvinden van eventuele medicijnen. Het lijkt me echter dat het nog wel een tijdje kan gaan duren voor zoiets uitgevonden wordt. Het medicijn moet namelijk ingrijpen op het GBA én in het gehoorcentrum terecht kunnen komen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100