Waarom ruik ik niets?

Zover ik mij kan herinneren heb ik nooit kunnen ruiken... (voor zover ik weet proef ik wel alles. Zoet, zout, bitter, zuur!!) Hoe kan dit??
Mijn oma heeft hetzelfde... Is het erfelijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Er zijn verschillende oorzaken aan te wijzen o.a. een genetische factor. Het zou dus erfelijk kunnen zijn.

Anosmie; voor velen een onbekend woord. Zelfs voor degenen die er aan lijden. Osmie is het Griekse woord voor geur en is het basiswoord voor vele medische definities gerelateerd aan ruiken. Anosmie is een totaal verlies van het reukvermogen.

Er bestaat een anosmievereniging, hier vind je veel informatie en kan je terecht met je vragen:

http://anosmieverenigingnederland.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hoewel er meer dan twintig oorzaken aan te wijzen zijn bij reukstoornissen, komen drie oorzaken het meest voor: hoofdletsel, een virusinfectie van de bovenste luchtwegen en een sinusaandoening.

Als de zenuwbanen doorgesneden zijn, als het reukepitheel ongevoelig is geworden of als de lucht het reukepitheel niet kan bereiken door een verstopping of ontsteking, verdwijnt de reukzin.
Omdat erkend wordt dat zulke stoornissen een groot probleem zijn, bestaan er klinische onderzoekscentra voor het bestuderen van de smaak en de reuk.

Een voorbeeld: Na elf jaar lang last gehad te hebben van een onaangename geur in haar neus en daardoor van neerslachtigheid, vond een vrouw onmiddellijke verlichting na chirurgische verwijdering van een van de reukkolven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn inderdaad veel oorzaken voor te bedenken, je krijgt echter alleen duidelijkheid door naar de Dokter/Huisarts te gaan.