Wat als je kind naar school moet maar nog niet zindelijk is en wil worden?

Vanaf een bepaalde leeftijd is het kind toch leerplichtig ..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanaf 5 jaar is een kind leerplichtig

Antwoorden (6)

overleg gewoon even met de juf.
op sommige scholen is het de regel dat een juf geen luiers hoeft te verschonen, maar dat is soms (in overleg) ook helemaal geen probleem.
ik was er met mijn derde ook behoorlijk ongerust over, omdat hij, toen hij al bijna naar school moest, nog steeds in zijn broek poepte.
twee weken voor hij ging, ging hij ineens wél naar het toilet.
je weet dus maar nooit......
overigens is een kind pas leerplichtig vanaf vijf jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk wil je graag als ouder dat het kind zindelijk is als het naar de basisschool gaat. Maar je kunt het niet dwingen. Het ene kind zal er al wel aan toe zijn, en de ander heeft nog wat tijd nodig om helemaal 100 procent zindelijk zijn op de dag dat hij naar school moet. Vijftien procent van de kinderen van vijf jaar zijn nog niet helemaal zindelijk overdag of 's nachts.

Je kunt het beste eerlijk vertellen op school dat je kind nog niet helemaal zindelijk is. Sommige scholen stellen de eis dat een kind zindelijk moet zijn voor het op school komt, omdat de juf of meester geen tijd heeft om luiers te gaan verschonen. Aan de andere kant gebeuren er bij heel veel kinderen van vier jaar nog wel eens ongelukjes en liggen er vaak schone kleren klaar.
Overleg even met de school over jullie specifieke situatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+) die min begrijp ik niet!?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor het +je gonzo :)
Ik begrijp veel minnen niet...
als de docent mee werkt kan dit helpen gewoon elk uur met dat kind naar de wc ook als die niet hoeft dan leert hij te plassen op de wc. op een gegeven moment raken ze het gewent en gaan ze alleen nog maar naar de wc als het moet. (die metode werkt vaak wel goed)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze mmoeder heeft het creatief opgelost, en je hebt nog een paar weken tot de school begint, dus misschien is het volgende een idee?

mijn dochter wilde op een gegeven moment niets meer van de pot weten. krijsen als ze er op moest... ben er mee gestopt want het was voor haar ook niet leuk meer... nu ging ze laatst in het weekend uit zichzelf naar de wc.. deed de pamper uit en ging plassen en poepen! ik heb nu aan de wc een een leuk zelfgemaakt (samen met mijn dochter) papier gehangen met vakjes... en telkens als ze geplast og gepoept heeft mag ze een sticker plakken.... vandaag heeft ze weer geplast en mocht dus een sticker plakken... zo trots is ze dan! hier werkt het tot nu toe erg goed... maar ik push haar niet... ik zie vaak wel als ze vreemd gaat staan dat ze moet plassen... dan zeg ik alleen, moet je een plas doen? en dus ging ze vanmorgen weer uit zichzelf naar de wc...!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze zoon moest echt zindelijk zijn voordat ie naar school mocht , dus gewoon even streng zijn daarbij is het zomer , het mooie weer zal echt wel komen en dan in de blote billen laten lopen dat werkte bij ons
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb zelf les gegeven bij de kleuters en er was een kind die ook niet zindelijk was. Ik had met de ouders afgesproken dat ik niet wou dat ze een luier droeg. Ik zet altijd een wekker die om de 15 min af gaat, waarna ik ze naar de wc stuur. het gaat natuurlijk wel eens mis dus zorg voor genoeg reserve kleding.