Ik heb moeite om me te beheersen als ik boos ben, kan ik hier iets aan doen?

Als ik bijvoorbeeld op school ben, word ik meestal uitgescholden omdat ik klein ben. Dan krijg ik van die neigingen om diegene neer te slaan, en dan loop ik gewoon met een boos gevoel weg. Ik roep sowieso wel iets ergers terug, maar ik vind het echt zeer irritant.
Ik heb niks aan tellen tot 10, diep adem halen, want aan mijn kant lost dat niks op.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Om te beginnen: niks terugzeggen, geen woord, en zo snel mogelijk weg wezen. Het beste is naar een plek, waar je rustig kan worden en/of effe alleen bent (wc???).
Je kunt ook naar een leerkracht gaan die je vertrouwt en met hem/haar de situatie bespreken.
In ieder geval: afkoelen.

Om woede te leren beheersen moet je leren het moment van opkomen van drift aan te voelen en het liefst al eerder, zodat je maatregelen kunt nemen. Dus vóórdat je boos wordt. Die maatregelen kunnen bijvoorbeeld bestaan uit:
- weglopen (als je de pesters aan ziet komen),
- jezelf meteen vanbinnen rustig toespreken dat je kalm blijft, wat er ook gebeurt,
- hulp halen (naar iemand toegaan die je vertrouwt: liefst een volwasene).
Er zijn cursussen, waar je woedebeheersing kunt leren, want het is niet zo simpel.

Gepest worden is heel akelig. Daar moet dus duidelijk iets aan gedaan worden. Heeft je school een pestprotocol? Je zou daar eens naar kunnen informeren. Maak het bespreekbaar: met je mentor of een leerkracht.

Nog wat info:
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/psychologie/48711-hoe-leer-ik-mijn-woede-beheersen.html

http://www.pestweb.nl/aps/pestweb
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Hiermee kun je het beste naar mijn idee professionele hulp bij gaan zoeken, praat er eens over met de huisarts, die kan je misschien doorverwijzen.

De standaard oplossingen werken ook niet, geef je zelf ook al aan. Zoek hulp, voor het te laat is. Dat is een hoge drempel, weet ik, maar lijkt me de enige juiste oplossing, succes ermee, dat kun je wel gebruiken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat dacht je van om naar de schooldirecteur te gaan.
Je kan ze ook negeren dan win je van de uitschelders.
Onthoud goed, vechten en ruzieen helpt niets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kun je een assertiviteitstraining volgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedenk in die tijd dat je tot 10 telt, dat ze het alleen doen om jou uit te dagen. Jij reageert en dat vinden ze leuk. niet reageren uiterlijk doodkalm iets anders gaan doen, haalt een hoop lol weg voor de pesters.
anneliez
12 jaar geleden
Heb je er al met je ouders over gepraat, ik denk dat zij je wel willen helpen hulp te zoeken.