bril gemaakt volgens recept oogarts-optometrist (multivocaal) maar kan enkel het bovenste gedeelte gebruiken, lezen gaat niet.moet wel betalen.wat nu?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Terug naar de leverancier en wijzen op het probleem,dat het geleverde niet voldoet aan de redelijke verwachtingen. De fout moet hersteld worden. Zeggen (of zo nodig schrijven daarna) dat je wilt betalen voor een goed product en dat dat nog niet het geval is. Toegevoegd na 27 minuten: Een multifocale bril eist gewenning en inspelen op de eigenschappen. Dat is niet in een dag gebeurd.

Ga in ieder geval terug om uw ogen en de glazen door te laten meten, om zeker te weten dat er geen fout bij de productie of het opmeten is gemaakt. Als er geen fout is gemaakt is kan het zijn dat u moet wennen aan het leesgedeelte. Hoop dat dat dan gaat lukken, zoniet kijk wat de opticien kan doen voor u

Als je de multifocale bril bij een opticien laat maken volgens een recept van een ander (oogarts) dan bestel je een bril die de opticien vervolgens precies volgens specificatie maakt. Hij levert dus precies wat jij bestelt, jij moet dus gewoon betalen. Teruggeven is geen optie omdat de glazen specifiek voor jouw ogen gefabriceerd zijn. Je kunt hem niet verwijten dat jij er niet mee overweg kan, de oogarts kan een fout gemaakt hebben bij het opmeten, díe moet je dus aanspreken. Een ander geval is natuurlijk als de bril niet aan de specificatie voldoet, je zou de bril kunnen laten nameten door een andere opticien om te kijken of de glazen inderdaad volgens het recept zijn geslepen en ingezet. Als je je ogen bij de opticien zélf laat opmeten dan geven veel opticiens de garantie dat als je niet tevreden bent je de bril mag teruggeven of laten aanpassen met andere glazen, maar verplicht is dat niet.

Bij multifocale lenzen kan je vaak last krijgen van zogeheten "non adaptation". Dit beteken simpel weg dat je er niet aan kunt wennen. Dit gebeurt vaak als van enkelvoudig naar multifocale lenzen overstap. De beste manier om dit tegen te gaan is door een tussen stap (Bifocal) of een andere type multifocale lens te nemen Toegevoegd na 5 minuten: Afhankelijk van die de leverancier is zou de opticien wel om kunnen ruilen voor een andere type lens van het merk. Hier voor moet je wel overleggen met het opticien.

1. Bril moet wel betaald worden maar ook kan bij het slijpen van de glazen een vergissing zijn gemaakt, dan valt het natuurlijk onder de garantie. 2. Dus optometrist laten controleren, desnoods nog even ogen opnieuw laten opmeten. 3. Teruggaan naar de oogarts met specificaties van de bril, die kan dan zien of hij wellicht een fout heeft gemaakt. In ieder geval ook de Algemene Voorwaarden van de optometrist raadplegen, om te zien welke rechten je daar hebt. Maar er hoort in ieder geval in te staan dat je recht hebt op een deugdelijk product, anders heeft hij gehandeld in strijd met de wet zogenaamde zwarte lijst. En ik kan me niet voorstellen dat bij een bepaalde (grotere) winkelketen zoals bv. Specsavers, Hans Anders dit het geval kan zijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100