bril gemaakt volgens recept oogarts-optometrist (multivocaal) maar kan enkel het bovenste gedeelte gebruiken, lezen gaat niet.moet wel betalen.wat nu?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Terug naar de leverancier en wijzen op het probleem,dat het geleverde niet voldoet aan de redelijke verwachtingen.
De fout moet hersteld worden.
Zeggen (of zo nodig schrijven daarna) dat je wilt betalen voor een goed product en dat dat nog niet het geval is.

Toegevoegd na 27 minuten:
Een multifocale bril eist gewenning en inspelen op de eigenschappen.
Dat is niet in een dag gebeurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo MOET? als de opticien het recept van de oogarts precies gevolgd heeft dan voldoet de bril aan de eisen die bij de bestelling gesteld zijn.
Als de vraagsteller er niet mee overweg kan is dat niet het probleem van de opticien.
Een ander geval is als de opticien zélf de oogmeting verricht heeft, dan is hij wel aan te spreken op het niet voldoen van de multifocale bril.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit ervaring weet ik dat het voorkomt dat het geleverde niet overeenstemt met het recept van de oogarts of dat er andere fouten zijn gemaakt bij het aanmeten van de bril.
De opticien-optometrist heeft ook een zorgplicht en mag niet volstaan met het klakkeloos uitvoeren van het recept van de oogarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van gewenning kan geen sprake zijn, ik heb reeds 11 jaar een multifocale bril (zonder problemen).

Andere antwoorden (4)

Ga in ieder geval terug om uw ogen en de glazen door te laten meten, om zeker te weten dat er geen fout bij de productie of het opmeten is gemaakt.
Als er geen fout is gemaakt is kan het zijn dat u moet wennen aan het leesgedeelte. Hoop dat dat dan gaat lukken, zoniet kijk wat de opticien kan doen voor u
anneliez
12 jaar geleden
Als je de multifocale bril bij een opticien laat maken volgens een recept van een ander (oogarts) dan bestel je een bril die de opticien vervolgens precies volgens specificatie maakt.

Hij levert dus precies wat jij bestelt, jij moet dus gewoon betalen.
Teruggeven is geen optie omdat de glazen specifiek voor jouw ogen gefabriceerd zijn.

Je kunt hem niet verwijten dat jij er niet mee overweg kan, de oogarts kan een fout gemaakt hebben bij het opmeten, díe moet je dus aanspreken.

Een ander geval is natuurlijk als de bril niet aan de specificatie voldoet, je zou de bril kunnen laten nameten door een andere opticien om te kijken of de glazen inderdaad volgens het recept zijn geslepen en ingezet.

Als je je ogen bij de opticien zélf laat opmeten dan geven veel opticiens de garantie dat als je niet tevreden bent je de bril mag teruggeven of laten aanpassen met andere glazen, maar verplicht is dat niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij multifocale lenzen kan je vaak last krijgen van zogeheten "non adaptation". Dit beteken simpel weg dat je er niet aan kunt wennen. Dit gebeurt vaak als van enkelvoudig naar multifocale lenzen overstap.
De beste manier om dit tegen te gaan is door een tussen stap (Bifocal) of een andere type multifocale lens te nemen

Toegevoegd na 5 minuten:
Afhankelijk van die de leverancier is zou de opticien wel om kunnen ruilen voor een andere type lens van het merk.

Hier voor moet je wel overleggen met het opticien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1. Bril moet wel betaald worden maar ook kan bij het slijpen van de glazen een vergissing zijn gemaakt, dan valt het natuurlijk onder de garantie.
2. Dus optometrist laten controleren, desnoods nog even ogen opnieuw laten opmeten.
3. Teruggaan naar de oogarts met specificaties van de bril, die kan dan zien of hij wellicht een fout heeft gemaakt.

In ieder geval ook de Algemene Voorwaarden van de optometrist raadplegen, om te zien welke rechten je daar hebt. Maar er hoort in ieder geval in te staan dat je recht hebt op een deugdelijk product, anders heeft hij gehandeld in strijd met de wet zogenaamde zwarte lijst.
En ik kan me niet voorstellen dat bij een bepaalde (grotere) winkelketen zoals bv. Specsavers, Hans Anders dit het geval kan zijn.
Ceeve