ongesteld, wanneer?

ik heb al ongeveer een jaar afscheiding, maar ik word maar niet ongesteld! Volgens mij zeggen mensen dat als je heel erg dun bent het heel lang kan duren ofzoiets, en ik ben best wel erg dun. ;$ Help me!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Kimath
12 jaar geleden
hoe oud ben je nu?
vraag eens aan je moeder wanneer ze voor het eerst ongesteld werd/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies: Hoe kunnen wij nu weten wat het kan zijn als je niet eens je leeftijd vermeld?
En liefst ook nog je lengte en gewicht als je zelf denkt dat je te dun bent.

Antwoorden (4)

Hier bestaat geen gemiddelde leeftijd voor. Je wordt ergens in je puberteit ongesteld - dat kan al zijn als je 8 jaar bent of pas als je 17 bent. Je kunt het begin van je menstruatie herkennen aan een aantal symptomen zoals de groei van je borsten en schaamhaar en het begin van witte of gelige vaginale afscheiding, die ook wel 'witte vloed' wordt genoemd.Hoewel meisjes tegenwoordig steeds vroeger ongesteld worden, kun je het beste aan je moeder vragen wanneer zij haar eerste menstruatiecyclus had. Bij jou begint de cyclus waarschijnlijk wanneer je even oud bent als zij was.

Maak je geen zorgen over welke bescherming je tijdens je menstruatie moet gebruiken; maandverband of tampons. Veel meisjes beginnen met maandverband. Hoewel je eerste menstruatie waarschijnlijk vrij licht zal zijn, wordt Always® Ultra maandverband aangeraden omdat dit het best beschermende maandverband is. Het is ook een goed idee om wat maandverband of tampons in je tas of in je kastje op school te bewaren. Zo sta je nooit voor een verrassing als je eerder ongesteld wordt dan je had verwacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen gemiddelde maar over het algemeen tussen de 12 en 13e jaar
Bij ieder meisje komt de eerste menstruatie op een ander tijdstip. Ieder lichaam heeft een eigen interne klok. De menstruatie begint over het algemeen tussen de 12 en 13 jaar, maar het kan ook later of eerder beginnen. Wanneer de menstruatie ook begint, ze wordt altijd in gang gezet door hormonen.

Als je een heel streng dieet volgt en veel gewicht verliest, kunnen de menstruatieperiodes onregelmatig worden en zelfs helemaal uitblijven.

dun zijn heeft voor een deel te maken met hoge metabolisme, belangrijker is de hoeveelheid voeding die je binnenkrijgt. Als deze hoeveelheid voedsel genoeg is voor de metabolisme (alle chemische processen in je lichaam) dan pas gaat het energie uitgeven aan je menstruatie.
dus eet genoeg, leef zo gezond mogelijk en waarschijnlijk is alles dan al opgelost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft niet dun te zijn hoor want dan was ik ook. Ik werd in het midden van het eerste jaar van de middelbare school ongesteld. Dan ben je 13 of 14 toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De afscheiding die je hebt kan één tot twee jaar duren voor de eerste menstruatie begint.
Voor de eerste menstruatie treedt bij sommige meisjes witte vloed op. Dit is een doorzichtige witte vloeistof, een heel natuurlijke vaginale afscheiding. Deze witte vloed is een signaal dat de geslachtsorganen actief zijn geworden en dat in de eierstokken de eerste follikels* rijp worden.
Nog even geduld dus :) Geniet ondertussen nog even van het feit dat je nog niet ongesteld bent. Menstruatie is iets belangrijks en waardevols, maar er zitten ook wel nadelen aan.

*follikel = Het blaasje waarin de nog onrijpe eicel zich bevindt.