Wat is er nu met mn stem?! Aan de hand?

Ik kan bepaalde hoge toontjes niet meer maken? Ben ik nu hees ofzo? En hoelang duurt dit ben het volgens mij al een half jaar.. Ik ben trouwens een doodnormaal kind ik rook niet etc. Help me! Ps; ik wil echt zeker van mn zaak zijn dus als je het zelf niet heb meegemaakt. Wil ik liever een bron.

Mvg Minikillfighter

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben je een man of vrouw?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede vraag Sophisticated .

Antwoorden (3)

Als je een jongeman bent, zou je de "baard" in de keel kunnen hebben. Je stem wordt dan wat zwaarder en veranderd. Niets om je ongerust over te maken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hierbij nog een extra toelichting:

Hoe ontstaat deze verandering?
· In de keel ligt het strottenhoofd, dat een rol speelt bij het ademen, slikken en spreken. In het midden hiervan liggen de stembanden.
· In de puberteit groeit het strottenhoofd bij jongens in snel tempo. Dit is van buiten af te zien aan het ontstaan van een ‘adamsappel’: het vooruitstekende bovenste gedeelte van het strottenhoofd dat zichtbaar wordt in de keel.
· Door de groei van het strottenhoofd worden de stembanden opgerekt. Ze worden langer, waardoor ze langzamer trillen en de stem lager wordt.
· De spieren rond de stembanden moeten zich aanpassen. Daarom heeft de jongen niet in één klap een mooie zware stem. In het begin breekt zij vaak en kan er opeens een hoog pieperig geluid uitkomen. Dit is voor velen een vervelende periode. Deze kan snel voorbij zijn, maar het kan ook best een tijd duren voordat je als jongen weer controle hebt over je stem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je was me net voor.
als ik jou andere vragen bekijk ben je dan een jongen van een jaar of 13?

Indien wel, dan vermoed ik dat je de baard in de keel krijgt. Soms gaat dat wat minder soepel dan gewenst, en heb je een periode dat je juist wat rare hoge toontjes kan gaan uitslaan, echter kan je natuurlijk ook die hoge piepjes juist kwijtraken.
Gaat na een tijdje vanzelf voorbij, en dan klink je een stuk lager.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ plusje ook voor jouw antwoord
Je krijgt de baard in de keel. Tenminste dat noemen ze zo. Je stem word nu zwaarder en je kunt ook geen hoge noten meer maken en het is heel irritant maar zoiets krijgt elke jongen rond zijn 13 of 14 maar je kunt ook gewoon hel laat zijn en het pas rond je 15 of 16 krijgen.