Mijn oren zitten al een week verstopt en ik moet zondag vliegen. Wat moet ik doen?

Hallo, ik ben heel erg verkouden en ik ben gisteren begonnen met stomen. Dat doe ik 2 x per dag. Ook heb ik neusspray die ik 4/5 x per dag gebruik. Mijn oren zitten helaas al een week dicht, en zondag moet ik met het vliegtuig naar turkije. Mijn vader heeft earplanes gehaald.(Speciale oordopjes voor in het vliegtuig.) Maar stel dat ik zondag nog steeds verkouden ben, wat ik wel denk want ik ben al 4 weken verkouden, wat moet ik dan doen? Kan ik dan uberhaupt wel vliegen? Of kan ik wel vliegen maar gaat het gewoon heel veel pijn doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.2K

Het beste antwoord

Meer dan je nu al doet, kan je eigenlijk niet doen ter voorbereiding.
Als je oren kraken en klappen bij het opstijgen, moet je je erop voorbereiden, dat de landing geen lolletje voor je gaat worden....
Een half uur voor de geplande landing moet je neusdruppels nemen, en met je hoofd tussen je knieën de druppels in je voorhoofdholtes laten wegzakken. Evt. kan je ook neusdruppels in je oren druppelen : geen gezondheidskuur, maar dat is vliegen met dichte oren óók niet.

Vraag aan het cabinepersoneel of ze 'toeters' voor je willen maken : kartonnen bekertjes opgevuld met tissues of servetjes, en daar kokend water op. Die zet je op je oren. Je zult dan geen of heel weinig pijn hebben, al ben je stokdoof, als je ze er na de landing weer afhaalt. Ergens in de komende uren of dagen schieten je oren dan met een akelige 'pieiep' open.

Ik wens je in elk geval een zo pijnloos mogelijke vlucht : je hebt gelukkig nog een paar dagen!!

En als je echt twijfelt, laat dan vrijdag je huisarts nog even in je oren kijken naar je trommelvliezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Gewoon niet teveel zorgen maken .. En als je gaat vliegen en je krijgt last van je oren, dan helpt het om je neus dicht te knijpen, en doen alsof je heel hard uitademt door je neus...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*snel* naar de huisarts om te kijken of je oren niet schoongespoten moeten worden... Het kan zijn dat er oorsmeer opgehoopt zit. Niet mee zitten, naar de huisarts ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf een paar weken gelopen met verstopte oren. Ben daarna naar de huisarts gegaan met de vraag of ze uitgespoten konden worden. Het schoonspuiten duurde nog geen 5 minuten waarna mijn gehoor beter was dan ooit. Had gelijk t gevoel alsof iedereen naar me schreeuwde zo'n groot verschil was het. Dus niet wachten want is zo gebeurt en het is leuk om iets anders dan jezelf weer goed te horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben bang dat uitspuiten niet helpt omdat het ontstoken is.
Er zit dan vocht achter het trommelvlies en dat krijg je met uitspuiten er niet uit.

Het beste is om naar de huisarts te gaan en deze te laten kijken of het inderdaad achter het trommelvlies zit en dan vragen om AB druppels zoals Bacicoline of Otosporin.

Zit het niet achter het trommelvlies dan heb je geluk want dan is het met uitspuiten zo gebeurd en je kunt weer goed horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie zegt dat het ontstoken is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niemand,maar meestal is het ontstoken vanwege een verkoudheid,er komt dan snot in de buis van eustatius dat met je gehoor in verbinding staat dus de kans is dan groter dat er vocht achter het trommelvlies zit waardoor je slecht hoort.
blijven verder doen met de neusspray
er bestaan ook verdovende druppels voor de oren, eens navragen aan de huisarts, deze hun je dan voor het vliegen gebruiken
voor op het vliegtuig raad ik ook aan om kauwgum mee te nemen, dit helpt door het slikreflex