Waarom is het illegaal om je nier af te staan aan een vreemde voor geld, terwijl je deze wél aan een bekende mag afstaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

omdat je daarvoor de deur open voor illegale handel
als je met een nier 10 duizend euro kan verdienen zeg maar wie zeg me dan of deze niet niet van een of andere zwerver afkomt die vermoord is om zijn organen ?
dat schijnt al te gebeuren in andere landen
ook arme mensen worden zo gemaniplueerd hun organen te verkopen
en natuurlijk zullen criminelen deze handel manipuleren en dus hygiene en veiligheid niet garanderen
het gaat hen tenslotte alleen om de centen
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, ik bedoel hetzelfde maar heb verzuimd er zo'n heldere uitleg bij te geven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thnx! Helder! Ik mag helaas nog niet stemmen, maar je krijgt van mij een dumbs up

Andere antwoorden (5)

Het gaat niet om bekendse of onbekende.....het gaat erom dat je er geen geld voor mag vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat ze niet willen dat organen doneren een handeltje wordt. Ik denk dat je ze wel gratis mag afstaan aan een vreemde .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat laatste weet ik wel zeker....
Het maakt helemaal niks uit of je degene kent of niet kent. Je mag een nier af staan aan wie jij maar wil, of je diegene nou wel of niet kent, zolang je met die gene matcht (Beetje zonde om anders te transplanteren hè ^_^) en je mag er absoluut geen geld voor vragen, of het een bekende is of niet.

Dit is ter voorkoming van een 'wie-het-meest-geld-heeft-heeft-meest-recht-op-leven'-systeem zoals je dit helaas in zeer arme landen in Afrika, Oost-Europa en Azië schokkend genoeg nog wel ziet (en illegaal in West-Europa en Amerika): Mensen die zo weinig geld hebben dat ze geen eten meer kunnen kopen en daarom een nier afstaan voor het geld, en rijke die meer overlevingskansen hebben dan andere. In Nederland en Belgie proberen we iedereen in de zorg gelijk te behandelen: Degene die de nier het hardst nodig heeft krijgt hem als eerst, dat is wat ze proberen in elk geval. Daarbij mag het niet uitmaken hoeveel geld je er voor kan neertellen! Gelukkig niet, zeg! Ik heb dat soort praktijken gezien toen ik in Moldavië ontwikkelingswerk deed, mensen die in het ziekenhuis gewoon dood gingen terwijl ze gemakkelijk hadden kunnen worden geholpen, maar ze konden het niet betalen dus 'jammer dan'...Dat kunnen wij ons hier niet voorstellen, dat de artsen een kindje van 6 laten sterven aan brandwonden, enkel en alleen omdat de ouders geen geld hebben. Laten wij dat alsjeblieft zo houden in Nederland en Belgie, dat dat hier niet gebeurt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi verwoord. +
Omdat iedere rijke idioot dan een zwerver op straat een paar mille (of minder) kan geven om zijn nier af te staan. Organenhandel is niet iets wat m.i. wenselijk is in de samenleving...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een nier schenken aan een bekende wordt om emotionele redenen gedaan. Als er geld mee te verdienen valt, prikkel je wellicht mensen om een nier te verkopen voor veel geld. Die kan dan weer niet gekocht worden door mensen die het financieel moeilijk hebben.
Dat creëert ongelijkheid.