Wat is het verschil tussen Doxycycline en Minocycline?

Hallo. Ik vroeg me af wat nou echt het verschil is tussen die 2 medicijnen? Want volgens de bij sluiter doen ze allebei hetzelfde. Doxycycline is wel duurder, betekend dat dan dat die ook beter is? Het gaat over de behandeling voor rosecea. En dan heb je volgens mij ook tetracycline.. Iedergeval kan iemand mij er wat meer over vertellen? Alvast heel erg bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (3)

Het zijn verschillende antibiotica. In principe zit er weinig verschil tussen.

Als je voor de een resistent bent, kan je een ander antibioticum proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kun je zelf nou weer voor een antibiotica resistent zijn? Enkel de ziekteverwekker kan hier resistent tegen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, een deel was waarschijnlijk al immuun hiervoor, de rest is "dood." Je hebt nu enkel nog de bacteriën die resistent bleken te zijn over. Mogelijk helpt Minocycline hier wél tegen, mogelijk niet. Dit is een kwestie van afwachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is even afwachten. Als je het nog nooit eerder hebt genomen waarschijnlijk wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Frituurvet: Dat heeft daar HELEMAAL niets mee te maken. Je weet niet eens waar de bacterie vandaan komt, laat staan dat je weet waar hij wel of niet resistent voor is. Het ligt eraan wat voor bacterie het is. Als het een MRSA is (hoop het niet) is hij resistent tegen erg veel antibiotica. http://nl.wikipedia.org/wiki/Resistentie_tegen_antibiotica
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt dus doordat je in de tussentijd bent gestopt. De "ontsteking" heeft zich toen weer (al dan niet zichtbaar) kunnen ontwikkelen. hopelijk gaat het nu wel weg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk. Lees ook mijn antwoord hieronder. Daar staat ook een link voor meer informatie over resistentie tegen antibioticum. Mocht je echter nog meer informatie willen, stap even naar de huisarts. Deze kan jou beter persoonlijke informatie geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is nog geen bacterie bekend die tegen ALLE antibiotica bestand is. Houd het goed in de gaten en wees vooral niet bang om je dermatoloog te bellen. Mocht hij je echt niet kunnen helpen kan je huisarts dit waarschijnlijk wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, zorg wél dat je nu je kuur helemaal afmaakt en dus niet een keer vergeet. Anders heb je kans dat je weer opnieuw moet beginnen!
Doxycycline en Minocycline zijn beide antibiotica.

In principe kunnen ze dus bij bv. een ontsteking beide worden gebruikt. Echter kan het zijn dat de ziekteverwekker resistent is tegen een van beide antibiotica. In dat geval zal dus de andere (of een geheel andere) gebruikt worden.

Er zijn vele antibiotica, met penicilline als de bekendste vorm.

Toegevoegd na 7 minuten:
tetracycline is overigens een groep van antibiotica. Doxycycline en Minocycline vallen binnen deze groep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verklaringen voor die - zal ik wel niet ontvangen zoals gewoonlijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hè Hè, ik begon zelf even te twijfelen aan mijn antwoord.
zoals eerder gezegd vallen beide medicijnen onder een groep, namelijk tetracyclines.

Het verschil tussen doxycycline en minocycline is dat:

doxycycline wordt toegepast bij:
Infecties, veroorzaakt door voor doxycycline gevoelige micro-organismen, van de luchtwegen (incl. KNO), urinewegen, maag-darmkanaal, huid en weke delen. het wordt ook wel eens toegepast bij bepaalde ooginfecties.

minocycline wordt toegepast bij:
infecties van huid en weke delen, van het urogenitale stelsel en van het maag-darmkanaal.

kort samengevat kan ik je vertellen dat minocycline bij een matige infectie van de huid en tetracycline bij meer diep gelegen infecties wordt toegepast.

Er is nog een verschil, namelijk dat minocycline bij overgevoeligheid voor β-lactam antibiotica wordt voorgeschreven.