Het is heel gezond om regelmaat te hebben, hier gedijen de meeste mensen het best op. Het hangt er vanaf wat je vroeg noemt.

7.00 lijkt me niet extreem vroeg, tenzij je 2.00 op bed ging, dan krijg je waarschijnlijk op den duur wat te weinig slaap. 5.00 vind ik persoonlijk wel vroeg, ik kon er niet heel goed tegen.

Toch hangt het af van hoeveel rust je krijgt, of je goed kan slapen, of je een ochtendmens of avondmens bent. Heb je een heel regelmatig leven dan lijkt het me niet ongezond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat ligt eraan hoe laat je naar bed gaat. Als je maar voldoende nachtrust krijgt!

Toegevoegd na 19 minuten:
Maar, volgens een onderzoek ui 2007:

Volgens onderzoek van verscheidene Japanse universiteiten kan vroeg opstaan het risico vergroten op hart- en vaatziekten, zoals hoge bloeddruk en beroertes.

De studie, waarvoor is gekeken naar meer dan 3000 Japanners, wordt deze week gepresenteerd op het Wereldcongres van de Wereldfederatie van Slaaponderzoek- en Slaapgeneeskundeverenigingen.

http://www.nu.nl/wetenschap/1224977/vroeg-opstaan-niet-gezond.html
bamibal
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Kijk, zo'n onderzoek spreekt me nou aan...!
Als je vroeg gaat slapen kan het geen kwaad
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is vroeg? Voor de een 3 uur 's ochtends, voor de ander 7 uur. Als je gewoon genoeg slaapt maakt het niks uit wat je doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ieder mens heeft van nature een bioritme, daarom spreek men ook over ochtend of avond mensen.
Ook heeft ieder mens een andere behoefte aan slaap.
Het gaat erom dat je je fit voelt en uitgerust aan de volgende dag kan beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gezondst is als je in je eigen ritme kan slapen.
In de vakantie ga ik om 2 uur naar bed en sta ik om half negen op en daar voel ik me het prettigst bij. Voor mijn werk moet ik dat twee uur vervroegen en dat is wat minder prettig.
Lang uitslapen is naar mijn idee niet gezond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het allerbelangrijkste is genoeg uren slaap per nacht, niet genoeg uren per week. Slaap inhalen in het weekend compenseert niet genoeg.
Ook belangrijk is regelmaat. Elke dag dezelfde tijd gaan slapen en opstaan is goed.

Verder is er een biologische klok, dat wil zeggen de periode per etmaal waarin je lichaam zich klaarmaakt om te gaan slapen. Kleine kinderen worden automatisch vroeg wakker, pubers laat in de ochtend, daarna kruipt die automatische wakker-wordt-tijd naar voren. Bejaarde mensen worden vaak automatisch weer vroeger wakker.
Verder is er variatie van persoon tot persoon.
Het is gezond om mee te gaan in dit ritme, al is dat maatschappelijk gezien vaak niet mogelijk.

Vroeg opstaan is dus niet per definitie gezond of ongezond. Het is wel gezond je aan de bovenstaande dingen te houden,