Wat te doen als je de hele nacht en ochtend de gas (met vlam) hebt laten aanstaan?

Rond 2 uur in de nacht besloot ik een kopje thee te gaan drinken. Dus ik zet de ketel met water op het vuur (redelijk grote pit midden open). Daarna ging ik even liggen en vervolgens viel ik in slaap.
Vandaag kwart over 12 werd ik wakker en wist weer dat ik de ketel op het vuur had gezet :0 oei.
Pfff voel me echt een sufferd, want ben me ervan bewust dat dit ook verkeerd had kunnen aflopen.

De ketel is nog steeds loeiheet en wat vergeeld. Afgezien van nutteloze energieverspilling, kan ik op andere eventuele nadelige gevolgen niet komen. Mijn vraag is hoe gevaarlijk is dit in verband met koolmonoxide? En het effect op je gezondheid. Hoop dat iemand het weet...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
62.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgende keer 's nacht maar gewoon een kopje in de magnetron zetten. Veel sneller en veiliger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of gewoon niet gaan liggen als je water op hebt staan? Of koop een waterkoker? :S

Antwoorden (6)

Geen, wat dacht je van een proffesionele keuken daar staan zo maar 10 of meer gaspitten te branden. Als de verbranding gewoon goed is, is er niks aan de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er is geen effect op je gezondheid, al het gas wat is vrijgekomen is meteen verbrand. Vergelijk het met dat je de hele ochtend draadjesvlees laat sudderen ofzoiets.
Wel kan je die ketel waarschijnlijk weggooien, die zal ook van binnen wel verbrand zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behalve als je je huis helemaal gasdicht hebt laten afdichten loop je hierdoor geen gevaar als het gaat om koolmonoxide vergiftiging.

Het enige gevaar dat er wel degelijk is, is brand van datgene dat op het vuur stond. Een drooggekookte ketel is echter wat dat betreft relatief veilig, daar kan je alleen je handen aan branden als je hem in de ochtend wil beetpakken...

Toegevoegd na 52 seconden:
gasdicht = luchtdicht ...
12 jaar geleden
Hallo,
Zolang de vlam nog aan was zal het niets uitmaken want dan komt er geen koolmonoxide vrij. En was de vlam wel uit gegaan had je misschien deze vraag niet meer kunnen stellen.
En wat er ook had kunnen gebeuren was dat je hele huis was afgebrand misschien is het verstandig om een waterkoker aan te schaffen voor als je snachts zin in thee krijgt want die springt vanzelf uit.
Je hebt echt veel geluk gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de ketel een gesoldeerde bodem heeft dan kan de ketel lek geraakt zijn.
Als je hem na afkoelen met water vult dan merk je dat snel genoeg.
Het is raadzaam om een gesoldeerde ketel sowieso niet meer te gebruiken omdat er loodhoudende soldeer aan de binnenkant van de ketel verbrand kan zijn.
Bij opnieuw gebruik zou dat tot een lichte loodvergiftiging kunnen leiden.
Bij aluminium ketels kan dat minder kwaad.

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor koolmonoxide hoef je minder bang te zijn zoals hierboven al beantwoord is.
Zolang de gasvlam mooi blauw verbrandt dan wordt er zeer weinig tot geen koolmonoxide gevormd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem het zekere voor het onzekere en laat de keukendeur/raam eventjes openstaan voor frisselucht.