Waarom heb ik een bult achter mijn oor?

Ik heb al jaren af en toe dat er een zwelling opsteekt achter mijn oor (inwendig, denk aan het opzwellen van een lymfeklier) dit gebeurd alleen als ik bijv. een soort kramp in mijn kaak krijg(tijdens het eten bijvoorbeeld of als ik mijn mond teveel spreid bij het gapen, voornamelijk bij dit) en dan voel ik het bultje binnen enkele seconde groeien(rechter oor) en dan is het ook echt goed opgezwollen (het lijkt ook precies op zoals je een water ballon vult) de zwelling is niet goed zichtbaar maar wel goed voelbaar. De zwelling verdwijnd ook binnen enkele minuten, dit gebeurde zelden en was vaak maar éénmalig maar vanochtend was het wat erger en elke keer als ik wat eet of gaap zwelt het op en dan verdwijnt het weer. Ik heb al een afspraak bij de dokter gemaakt maar ik vraag me echt af wat het zou kunnen zijn en of er iemand ervaring mee heeft. Zou het iets met mijn kaakspier te maken kunnen hebben? want het gebeurd alleen bij het eten en gapen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ook een bult achter mijn oor, maar dat is mijn hoofd :)

Het beste antwoord

Goh, dat is best interessant. Misschien dat je met het verrekken van je kaakspier het afvoerende lymfekanaal gedeeltelijk blokkeert, waardoor de lymfe in de klier zich een beetje ophoopt, en geleidelijk aan weer wegstroomt.

Zou wel het paar minuutjes aanblijven verklaren.

Het kan ook de m. pterygoideus lateralis (een van de kaakspieren) zijn, die is daar in de buurt aangehecht. Wat er dan mee moet gebeuren is gissen, maar het is kennelijk wel gerelateerd aan die spier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je toch een afspraak hebt met de dokter kan je beter zijn bevindingen afwachten, bultjes kunnen van alles zijn.
Meestal heeft het met een irritatie van het kraakbeen te maken als het op het oor is, ik heb dit ook wel eens en heb dat al jaren sinds dat ik een keer gestoken ben door een onbekend beestje in mijn dienst periode.
Dus gewoon afwachten wat de dokter zegt, we zijn immers hier niet doktoren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt me inderdaad slim om het bij de huisarts te vragen. Als het aan je kaakspier ligt dan zou je naar een orofaciale fysiotherapeut kunnen gaan. Dit is een fysiotherapeut die gespecialiseerd is in gezichtspieren, ook wel kaakfysio genoemd.