Worden alle memory foam gezondheidskussens hard, als de omgevingstemperatuur laag is?

Zojuist zag ik ophttps://vsdeal.com/catalog/product/view/id/996 een hoofdkussen staan van memory foam traagschuim. Uit ervaring weet ik dat Tempur ook dergelijke hoofdkussens verkoopt, maar die worden erg hard als de omgevingstemeperatuur laag is.

10 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Ja, dat is inherent aan het materiaal. Ook het kussen waar je naar linkt, daar staat op diezelfde site:

"Bij kamertemperatuur is het materiaal stug. Het materiaal wordt slapper op die plaatsen waar het door de lichaamswarmte wordt verwarmd. Daardoor zal het materiaal zich voegen naar de vorm van het lichaam, waardoor het gewicht van het lichaam beter verdeeld wordt over het contactoppervlak.
Het materiaal reageert op warmte en druk. Het wordt zacht als het warm wordt. Met name bij traagschuim met een lang geheugeneffect is het schuim daarom 's zomers zachter dan 's winters. "

Dat is gewoon hoe het materiaal werkt: het reageert op de warmte van je lichaam en de druk ervan. Het feit dat het zachter wordt als het materiaal warmer wordt, impliceert dus dat het harder is wanneer het niet warm is.

Er zijn wel veel verschillende soorten traagschuim. De dikte van het schuim, hoe open de structuur is, hoe snel het reageert op je lichaam en dus op warmte, hoe stevig het is etc. spelen allemaal een rol in zowel het comfort als dat effect van harder worden bij een lagere omgevingstemperatuur dat je beschrijft in je vraag. Het ene soort kussen zal dit dus meer hebben dan het andere, afhankelijk van de precieze samenstelling en structuur. Maar altijd zal traagschuim in enige mate dit effect hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
joro
10 jaar geleden
Lies 12, hartelijk dank voor je reactie. Inmiddels vond ik de volgende link: http://hoofd-kussens.nl/nl/goed-hoofdkussen. Hierin staat dat er ook traagschuim leverbaar is dat wel zacht blijft bij lagere temperaturen.......
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Relatief zacht", staat er. Oftewel: er zal nog altijd een verschil zijn in hardheid naar gelang de omgevingstemperatuur. Dat blijf je houden bij traagschuim. Maar zoals ik al schreef, bepalen allerlei eigenschappen van het traagschuim en de precieze samenstelling uiteindelijk hoe groot deze invloed is. Bij het kussen uit jouw laatste link is die blijkbaar minder dan bij bepaalde andere typen traagschuim.
joro
10 jaar geleden
Bedankt Lies12. Gezien het bovenstaande, besluit ik geen traagschuim kussen aan te schaffen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is je kamer zo koud dan? En heb je het wel eens gevoeld, dat verschil? Ik heb zelf een traagschuimkussen, en hoewel het kussen absoluut wat harder aanvoelt als je bijvoorbeeld je kamer uitgebreid hebt gelucht in de winter, vind ik dat effect niet dusdanig dat het me hindert. Bij mijn matras was dat wél zo, maar intussen heb ik om andere redenen geen traagschuim matras meer, dus ook daar heb ik geen last van momenteel.
joro
10 jaar geleden
Lies, bedankt voor het goede antwoord. Ja, ik hou van een zeer koude slaapkamer. Winter of zomer, altijd staat het raam een stukje open. Ik heb al eens een Tempur traagschuim kussen uitgeprobeerd, maar dat is al circa 10 jaar geleden. Dat kussen werd zeer hard en dit vond ik niet prettig.